... vše o fyzikálním praktiku najdete právě na těchto stránkách
UK • MFF • KVOF
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze Následující verze Obě strany příští revize | ||
zadani:f4 [19.08.2013 17:23] 127.0.0.1 upraveno mimo DokuWiki |
zadani:f4 [12.09.2023 13:23] Hanzal Vojtěch RNDr. |
||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Praktikum IV pro F (NOFY130) ====== | ||
+ | |||
+ | **Exkurze do praktika** | ||
+ | |||
+ | {{:zadani:promo_piv.mp4|Exkurze do praktika}} | ||
+ | |||
+ | **Praktikum atomové fyziky (na Karlově) nabízí:** | ||
+ | |||
+ | Klasické experimenty, jako: | ||
+ | * fotoelektrický jev, popsaný Heinrichem Hertzem v roce 1887, následně vysvětlený Albertem Einsteinem v roce 1905 (za což dostal Nobelovu cenu v roce 1921) | ||
+ | * Zeemanův jev – pozoroval Pieter Zeeman v roce 1896 (Nobelova cena 1902) | ||
+ | * Stern-Gerlachův experiment – provedený v roce 1922 Waltherem Gerlachem a Otto Sternem (Nobelova cena za fyziku v roce 1943) | ||
+ | * Franck-Hertzův experiment (realizovaný v roce 1914, Nobelova cena 1925) | ||
+ | * určení měrného náboje elektronu z dráhy svazku v elektrickém a magnetickém poli | ||
+ | |||
+ | Použití moderních metod ke studiu materiálů a tkání (vědecké přístroje sdílené pro praktikum): | ||
+ | |||
+ | * princip a použití nukleární magnetické rezonance (NMR) | ||
+ | * využití metod skenovací elektronové mikroskopie pro studium strukturních parametrů krystalických látek a chemického složení povrchů materiálů pomocí analýzy rentgenových spekter | ||
+ | * využití rentgenové difrakce pro studium krystalických materiálů | ||
+ | * použití fourierovské infračervené spektroskopie | ||
+ | |||
+ | **Praktikum jaderné fyziky (v Tróji) nabízí:** | ||
+ | |||
+ | * Ukazujeme techniky detekce záření, které pochází z jaderných přeměn, z urychlovačů částic nebo z kosmického záření. | ||
+ | * Představujeme celou paletu základních typů detektorů. Plynové detektory ionizační komora, Geiger-Mullerův detektor; scintilační - plastové a krystalické; polovodičové - křemíkové i germániové, chlazené kapalným dusíkem. | ||
+ | * Kromě vědeckých aplikací vysvětlujeme i principy využití jaderných metod v medicíně nebo v průmyslu, geologii, ... | ||
+ | * Pozitronová emisní tomografie (PET), | ||
+ | * Analýza prvkového složení vzorku (adaptace metody PIXE). | ||
+ | * Vyzkoušíte si software pro počítačové modelování detekce částic z urychlovače komplexním detektorem (TileCal), jaký se používá v moderních částicových experimentech (například ATLAS v CERN). | ||
+ | * Zpracujete si vzorek dat z detektoru ATLAS, ve kterém lze objevit částici Higgsův boson. | ||
+ | * Kromě odborníků s dlouholetou zkušeností, velká část vyučujících jsou doktorandi, pracující v různých prestižních zahraničních laboratořích a jsou jen o pár let starší než studenti, takže si s nimi budete dobře rozumět. | ||
+ | |||
+ | **Laboratoř vodíkových technologií (v Tróji) nabízí:** | ||
+ | |||
+ | * Seznámení se s konceptem Vodíkového hospodářství a proměny elektrické energie na chemickou a naopak | ||
+ | * Experimenty s moderními elektrolyzéry vody a vodíkovými palivovými články | ||
+ | * Měření výkonnosti a účinnosti těchto zařízení a experimentální odhad energetické hustoty H<sub>2</sub> | ||
+ | * Individuální přístup vyučujícího ke studentům (vedoucí má na starosti jen jednu úlohu) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Trója, těžké laboratoře ===== | ||
+ | |||
+ | * [[400]] | ||
+ | * [[401]] | ||
+ | * [[402]] | ||
+ | * [[403]] | ||
+ | * [[404]] | ||
+ | * [[405]] | ||
+ | * [[406]] | ||
+ | * [[407]] | ||
+ | * [[408]] | ||
+ | * [[431]] | ||
+ | * [[432]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Karlov, praktikum IV ===== | ||
+ | |||
+ | * [[409]] | ||
+ | * [[410]] | ||
+ | * [[410b]] | ||
+ | * [[411]] | ||
+ | * [[413]] | ||
+ | * [[414]] | ||
+ | * [[415]] | ||
+ | * [[416]] | ||
+ | * [[417]] | ||
+ | * [[418]] | ||
+ | * [[419]] | ||
+ | * [[420]] | ||
+ | * [[421]] | ||
+ | * [[422]] | ||
+ | * [[423]] | ||
+ | * [[424]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||