Zrychlení bodu je možno rozložit na složku do směru rychlosti, kterou nazýváme tečná složka zrychlení nebo stručně tečné zrychlení , a na složku kolmou ke směru rychlosti, kterou nazýváme normálové zrychlení .
Průmět a;av vektoru do směru rychlosti získáme, vynásobíme-li skalárně vektor jednotkovým vektorem ve směru a smyslu rychlosti bodu;
. | (1,15) |
Výraz aivi v poslední úpravě rovnice (1,15) je vyjádření skalárního součinu vektoru zrychlení ai a vektoru rychlosti vi ve složkové symbolice (viz dodatek D.1). Ve složkové symbolice se užívá sčítací (sumační) pravidlo, dle kterého, vyskytuje-li se v součinu dvakrát stejný index, sčítá se přes něj. Výraz aivi symbolizuje součet součinů jednotlivých složek násobených vektorů tedy jejich skalární součin;
. |
Známe-li průmět av zrychlení do směru rychlosti, získáme tečnou složku zrychlení vynásobením průmětu av jednotkovým vektorem ve směru a smyslu vektoru rychlosti;
. | (1,16) |
Stejný vzorec napsaný ve složkové symbolice má tvar
. | (1,16´) |
Výraz av z rovnice (1,15) souvisí s velikostí at tečného zrychlení jednoduchým vztahem av = ąat , kde kladné znaménko platí, je-li vektor souhlasně rovnoběžný (má stejný směr a smysl neboli stejnou orientaci) s vektorem , záporné znaménko platí pro nesouhlasně rovnoběžné vektory a .
Zrychlení je součtem tečného a normálového zrychlení ; . Ze známých hodnot a (viz rov. (1,16) ) můžeme pak normálové zrychlení stanovit jako
(1,17) |
nebo ve složkové symbolice
(1,17´) |
Tečné zrychlení charakterizuje změnu velikosti rychlosti s časem. Pro veličinu av = ą at , která udává hodnotu vektoru tečného zrychlení v přímce jeho působení (přímka proložená vektorem rychlosti a orientovaná souhlasně s ním), platí vztah
. | (1,18) |
Tečné zrychlení je rovno časové derivaci velikosti rychlosti. Stoupá-li velikost rychlosti, je tečné zrychlení orientováno souhlasně se směrem rychlosti bodu, klesá-li velikost rychlosti, jsou orientace tečného zrychlení a rychlosti opačné.
Podáme důkaz tvrzení (1,18) .
Velikost rychlosti , jejím derivováním dostaneme
. |
Jelikož , lze shora uvedený výraz pro dv/dt přepsat na tvar
, |
jehož pravá strana je totožná s pravou stranou rovnice (1,15) . Tedy derivace velikosti rychlosti dv/dt se rovná průmětu av vektoru do směru rychlosti bodu; av= dv/dt . Tím je důkaz tvrzení (1,18) proveden.
Velikost normálového zrychlení an souvisí se zakřivením dráhy pohybu. Platí rovnice
, | (1,19) |
kde R je poloměr oskulační kružnice dráhy bodu a v velikost rychlosti bodu v místě, pro které je určena hodnota an .
Důkaz tvrzení (1,19) zde nemá smysl provádět, protože běžnému čtenáři nebude znám pojem oskulační kružnice (viz např. [24], str.263). Rovnici (1,19) může čtenář pokládat za definiční rovnici poloměru R , případně se může spokojit s intuitivním tvrzením, že oskulační kružnice je taková kružnice, která se v daném bodě ze všech kružnic nejlépe přimyká k dráze bodu. Je-li drahou bodu kružnice, musí poloměr této kružnice být současně poloměrem oskulační kružnice. Pro pohyb po kružnici můžeme potom pravdivost tvrzení (1,19) ověřit, což provedeme v následujícím článku při rozboru nerovnoměrného kruhového pohybu (viz rov. (1,45) ).