Zrychlení
bodu je možno rozložit na složku do směru
rychlosti, kterou nazýváme tečná složka
zrychlení nebo stručně tečné zrychlení
, a na složku kolmou ke směru rychlosti, kterou nazýváme normálové zrychlení
.
Průmět a;av vektoru
do směru rychlosti získáme, vynásobíme-li
skalárně vektor
jednotkovým vektorem
ve směru a smyslu rychlosti bodu;
![]() |
(1,15) |
Výraz aivi v poslední úpravě rovnice (1,15) je vyjádření skalárního součinu vektoru zrychlení ai a vektoru rychlosti vi ve složkové symbolice (viz dodatek D.1). Ve složkové symbolice se užívá sčítací (sumační) pravidlo, dle kterého, vyskytuje-li se v součinu dvakrát stejný index, sčítá se přes něj. Výraz aivi symbolizuje součet součinů jednotlivých složek násobených vektorů tedy jejich skalární součin;
![]() |
Známe-li průmět av
zrychlení do směru rychlosti, získáme tečnou složku
zrychlení vynásobením průmětu av
jednotkovým vektorem
ve směru a smyslu vektoru rychlosti;
![]() |
(1,16) |
Stejný vzorec napsaný ve složkové symbolice má tvar
![]() |
(1,16´) |
Výraz av
z rovnice
(1,15)
souvisí s velikostí at
tečného zrychlení
jednoduchým vztahem av = ąat
, kde kladné znaménko platí, je-li vektor
souhlasně rovnoběžný (má stejný směr a smysl
neboli stejnou orientaci) s vektorem
, záporné znaménko platí pro nesouhlasně rovnoběžné vektory
a
.
Zrychlení
je součtem tečného
a normálového zrychlení
;
. Ze známých hodnot
a (viz rov.
(1,16)
) můžeme pak normálové zrychlení
stanovit jako
![]() |
(1,17) |
nebo ve složkové symbolice
![]() |
(1,17´) |
Tečné zrychlení charakterizuje změnu velikosti rychlosti
s časem. Pro veličinu av = ą at
, která udává hodnotu vektoru tečného zrychlení
v přímce jeho
působení (přímka proložená vektorem rychlosti a orientovaná souhlasně
s ním), platí vztah
![]() |
(1,18) |
Tečné zrychlení je rovno časové derivaci velikosti rychlosti. Stoupá-li velikost rychlosti, je tečné zrychlení orientováno souhlasně se směrem rychlosti bodu, klesá-li velikost rychlosti, jsou orientace tečného zrychlení a rychlosti opačné.
Podáme důkaz tvrzení (1,18) .
Velikost rychlosti
, jejím derivováním dostaneme
![]() |
Jelikož
, lze shora uvedený výraz pro dv/dt přepsat na tvar
![]() |
jehož pravá strana je totožná s pravou stranou rovnice
(1,15)
. Tedy derivace velikosti rychlosti dv/dt
se rovná průmětu av vektoru
do směru rychlosti bodu; av= dv/dt
. Tím je důkaz
tvrzení
(1,18)
proveden.
Velikost normálového zrychlení an souvisí se zakřivením dráhy pohybu. Platí rovnice
![]() |
(1,19) |
kde R je poloměr oskulační kružnice dráhy bodu a v velikost rychlosti bodu v místě, pro které je určena hodnota an .
Důkaz tvrzení (1,19) zde nemá smysl provádět, protože běžnému čtenáři nebude znám pojem oskulační kružnice (viz např. [24], str.263). Rovnici (1,19) může čtenář pokládat za definiční rovnici poloměru R , případně se může spokojit s intuitivním tvrzením, že oskulační kružnice je taková kružnice, která se v daném bodě ze všech kružnic nejlépe přimyká k dráze bodu. Je-li drahou bodu kružnice, musí poloměr této kružnice být současně poloměrem oskulační kružnice. Pro pohyb po kružnici můžeme potom pravdivost tvrzení (1,19) ověřit, což provedeme v následujícím článku při rozboru nerovnoměrného kruhového pohybu (viz rov. (1,45) ).