V pĹedchozĂch odstavcĂch jsme si vyloĹžili princip analogovĂŠ modulace a konstatovali jsme mnohdy, jakĂ˝ vztah mĂĄ ten kterĂ˝ pojem pro praktickĂ˝ pĹenos rozhlasovĂŠho nebo televiznĂho signĂĄlu. NynĂ si popĂĹĄeme, jak vypadĂĄ rozhlasovĂ˝ a televiznĂ pĹijĂmaÄ. Ĺada obvodĹŻ rozhlasovĂŠho a televiznĂho pĹijĂmaÄe se pĹĂliĹĄ neliĹĄĂ a mĹŻĹžeme je proto popsat dohromady a pak teprve upozornit na rozdĂly mezi nimi.
VstupnĂm signĂĄlem pĹijĂmaÄe aĹĽ rozhlasovĂŠho Äi televiznĂho je modulovanĂ˝ signĂĄl nosnĂŠ vlny z vysĂlaÄe. V souÄasnĂŠ dobÄ se jednĂĄ pĹevĂĄĹžnÄ o analogovÄ modulovanĂ˝ signĂĄl, u rozhlasovĂŠho vysĂlĂĄnĂ je to amplitudovĂĄ modulace v pĂĄsmu DV, SV a KV (angl. LW, MW, SW) a frekvenÄnĂ modulace v pĂĄsmu VKV (v angliÄtinÄ se pro oznaÄenĂ tohoto pĂĄsma spĂĹĄe pouĹžĂvĂĄ oznaÄenĂ FM, kterĂŠ se vztahuje k druhu modulace a nikoliv k dĂŠlce vlny). U televiznĂho pĹenosu je to amplitudovĂĄ modulace pro obrazovĂ˝ signĂĄl a frekvenÄnĂ modulace pro zvukovĂ˝ signĂĄl, u pĹenosu televiznĂho signĂĄlu z druĹžic se pouĹžĂvĂĄ FM i pro obrazovĂ˝ signĂĄl. PĹijĂmaÄ musĂ se signĂĄlem z antĂŠny provĂŠst nĂĄsledujĂcĂ operace:
(1) vybrat nosnĂ˝ kmitoÄet poĹžadovanĂŠ stanice,
(2) zesĂlit signĂĄl vybranĂŠ nosnĂŠ vlny,
(3) demodulovat zesĂlenĂ˝ signĂĄl, tj. zĂskat z nÄj pĹŻvodnĂ informaci,
(4) zesĂlit signĂĄl z demodulĂĄtoru.
V rozhlasovĂŠm pĹijĂmaÄi zesĂlenĂ˝ signĂĄl uvĂĄdĂ do pohybu membrĂĄnu reproduktoru a reprodukuje tak vysĂlanĂ˝ zvuk, u televiznĂho pĹijĂmaÄe zesĂlenĂ˝ videosignĂĄl ovlĂĄdĂĄ okamĹžitou intenzitu jasu paprsku obrazovky.
SignĂĄl z antĂŠny mĂĄ typickou ĂşroveĹ od nÄkolika mikrovoltĹŻ (velmi slabĂ˝ signĂĄl) do jednotek milivoltĹŻ. Pro diodovĂ˝ detektor je tĹeba signĂĄlu o amplitudÄ okolo 2 voltĹŻ. Z toho plyne, Ĺže v pĹijĂmaÄi musĂme pĹed detekcĂ signĂĄl zesĂlit 103-105 krĂĄt.
Prakticky vĹĄechny pĹijĂmaÄe v souÄasnosti (vÄetnÄ pĹijĂmaÄĹŻ druĹžicovĂŠho signĂĄlu) pracujĂ na principu superheterodynu. SuperheterodynnĂ princip vyĹžaduje, aby v pĹijĂmaÄi byl lokĂĄlnĂ oscilĂĄtor, smÄĹĄovaÄ a tzv. mezifrekvenÄnĂ zesilovaÄ. MezifrekvenÄnĂ zesilovaÄ je selektivnĂ zesilovaÄ ladÄnĂ˝ na pĂĄsmo kmitoÄtĹŻ v okolĂ tzv. mezifrekvence. PĹijĂmanĂ˝ signĂĄl nosnĂŠ frekvence (a postrannĂ pĂĄsma) se pĹedzesĂlĂ a v tzv. smÄĹĄovaÄi se vytvoĹĂ rozdĂlovĂ˝ kmitoÄet mezi frekvencĂ lokĂĄlnĂho oscilĂĄtoru a pĹijĂmanĂ˝m kmitoÄtem. LokĂĄlnĂ oscilĂĄtor je ladÄn soubÄĹžnÄ se vstupnĂm zesilovaÄem tak, aby kmital vĹždy o mezifrekvenÄnĂ kmitoÄet výťe neĹž je signĂĄl nosnĂŠ vlny, na kterou je pĹijĂmaÄ naladÄn. RozdĂlovĂ˝ kmitoÄet zĹŻstĂĄvĂĄ tedy pĹi ladÄnĂ konstantnĂ a v mezifrekvenÄnĂm zesilovaÄi se mohou nastavit obvody zajiĹĄĹĽujĂcĂ selektivitu tak, aby byla co nejlepĹĄĂ. Bez superheterodynnĂho principu bychom museli celĂ˝ nÄkolikastupĹovĂ˝ zesilovaÄ (zesĂlenĂ 105 nelze dosĂĄhnout v jedinĂŠm stupni, obvyklĂŠ zesĂlenĂ jednoho stupnÄ je okolo 10) pĹi zmÄnÄ pĹijĂmanĂŠ stanice pĹeladit, coĹž by bylo prakticky nemoĹžnĂŠ.
BlokovĂŠ schema rozhlasovĂŠho pĹijĂmaÄe AM vidĂme na obrĂĄzku 6.8. SignĂĄl z antĂŠny je nejprve zesilovĂĄn vysokofrekvenÄnĂm pĹedzesilovaÄem, kterĂ˝ je jen velmi jednoduĹĄe ladÄnĂ˝, takĹže jeho selektivita je malĂĄ. Tento stupeĹ nenĂ pro prĂĄci pĹijĂmaÄe nezbytnĂ˝ a v nÄkterĂ˝ch pĹijĂmaÄĂch nenĂ pouĹžit. Podstatnou ÄĂĄstĂ pĹijĂmaÄe je smÄĹĄovaÄ, do kterĂŠho se signĂĄl v naĹĄem blokovĂŠm schematu dostĂĄvĂĄ po pĹedzesĂlenĂ, ale mĹŻĹže bĂ˝t zaĹazen hned za antĂŠnou. Ve smÄĹĄovaÄi se signĂĄl z antĂŠny tzv. smÄĹĄuje se signĂĄlem mĂstnĂho, lokĂĄlnĂho, oscilĂĄtoru. VysvÄtleme si nejprve princip smÄĹĄovĂĄnĂ.
ĂÄelem smÄĹĄovĂĄnĂ je vytvoĹit ze dvou signĂĄlĹŻ nezĂĄvislĂ˝ch kmitoÄtĹŻ signĂĄl o kmitoÄtu rozdĂlovĂŠm ve snaze âposunoutâ frekvenÄnĂ pĂĄsmo zpracovĂĄvanĂŠho signĂĄlu smÄrem k niŞťĂm kmitoÄtĹŻm. Je to Ăşkol velice podobnĂ˝ amplitudovĂŠ modulaci s tĂm rozdĂlem, Ĺže pĹi amplitudovĂŠ modulaci potĹebujeme kromÄ rozdĂlovĂŠho kmitoÄtu (spodnĂ postrannĂ pĂĄsmo) jeĹĄtÄ pĹŻvodnĂ signĂĄl nosnĂŠ a mnohdy i souÄtovĂ˝ kmitoÄet. SmÄĹĄovĂĄnĂ i amplitudovĂĄ modulace jsou zaloĹženy na naprosto stejnĂŠm principu, o modulaci hovoĹĂme tehdy, kdyĹž chceme âposunoutâ zpracovĂĄvanĂŠ pĂĄsmo kmitoÄtĹŻ smÄrem k vyĹĄĹĄĂm kmitoÄtĹŻm. Nebudeme tedy hovoĹit o smÄĹĄovĂĄnĂ, kdyĹž chceme zvukovĂ˝ signĂĄl pĹenĂĄĹĄet ve vyĹĄĹĄĂm pĂĄsmu kmitoÄtĹŻ (nemusĂ se vĹždy jednat o vysĂlĂĄnĂ, princip modulace se vyuĹžĂvĂĄ i pro vĂcenĂĄsobnĂŠ vyuĹžitĂ telefonnĂho vedenĂ, tzv. systĂŠm nosnĂŠ telefonie, SNT) a nebudeme hovoĹit o modulaci, kdyĹž chceme signĂĄl o kmitoÄtu napĹ. 12 GHz pĹevĂŠst do pĂĄsma v okolĂ 1GHz se zachovĂĄnĂm informace, kterou signĂĄl nese (poslednĂ pĹĂklad se tĂ˝kĂĄ druĹžicovĂŠho pĹĂjmu).
SmÄĹĄovĂĄnĂ dvou signĂĄlĹŻ docĂlĂme jejich vynĂĄsobenĂm v obvodu, kterĂŠmu ĹĂkĂĄme nĂĄsobiÄka, nebo kdyĹž oba signĂĄly seÄteme a jejich souÄet pĹivedeme jako napÄtĂ na prvek s nelineĂĄrnĂ voltampĂŠrovou charakteristikou; proud tĂmto prvkem pak bude obsahovat signĂĄl rozdĂlovĂŠho kmitoÄtu. V prvnĂm pĹĂpadÄ hovoĹĂme o multiplikativnĂm smÄĹĄovĂĄnĂ, ve druhĂŠm o aditivnĂm smÄĹĄovĂĄnĂ. PĹi rozboru uvidĂme, Ĺže se vlastnÄ v obou pĹĂpadech jednĂĄ o nĂĄsobenĂ dvou signĂĄlĹŻ; nĂĄzev aditivnĂ smÄĹĄovĂĄnĂ vznikl historicky dĹĂve, neĹž byla objasnÄna podstata jevu.
VysvÄtleme si nejprve princip aditivnĂho smÄĹĄovĂĄnĂ. PĹedpoklĂĄdejme, Ĺže voltampĂŠrovĂĄ charakteristika naĹĄeho nelineĂĄrnĂho prvku je kĹivka, jejĂĹž analytickĂŠ vyjĂĄdĹenĂ je
i=a0+a1v+a2v2,
kde i je proud nelineĂĄrnĂm prvkem, napĹ. diodou a v napÄtĂ na tomto nelineĂĄrnĂm prvku. PĹedpoklĂĄdejme dĂĄle, Ĺže na nelineĂĄrnĂ prvek pĹipojĂme napÄtĂ, kterĂŠ dostaneme prostĂ˝m souÄtem signĂĄlu o frekvenci w1 a signĂĄlu o frekvenci w2, v=A1cos(w1t)+A2cos(w2t). Po dosazenĂ a jednoduchĂŠ ĂşpravÄ dostaneme, Ĺže proud nelineĂĄrnĂm prvkem bude vypadat nĂĄsledujĂcĂm zpĹŻsobem:
i=a0Â +Â (a2/2)(A12+A22)Â +
+Â a1[A1cos(w1t)+A2cos(w2t)]Â +
+Â (a2/2)[A12cos(2w1t)+A22cos(2w2t)]Â +
+Â a2A1A2[cos(w1+w2)t+cos(w1-w2)t].
VidĂme, Ĺže nĂĄm kromÄ stejnosmÄrnĂŠ sloĹžky proudu (Älen
a0+(a2/2)(A12+A22)
nezĂĄvisĂ na kmitoÄtu a je to tedy stejnosmÄrnĂĄ sloĹžka proudu) a sloĹžek proudu pĹŻvodnĂch kmitoÄtĹŻ w1 a w2 vznikly sloĹžky proudu o kmitoÄtech 2w1 a 2w2
tj. Älen (a2/2)[A12cos(2w1t)+A22cos(2w2t)]
a sloĹžky proudu o souÄtovĂŠm a rozdĂlovĂŠm kmitoÄtu
tj. Älen a2A1A2[cos(w1+w2)t+cos(w1-w2)t].
V pĹĂpadÄ prvku s obecnou nelinearitou, jak je tomu ve skuteÄnosti, bychom rozvinuli skuteÄnou charakteristiku do Taylorovy Ĺady, kde bychom mohli dostat s nezanedbatelnou amplitudou i Äleny s v3, v4 apod. NenĂ sloĹžitĂŠ se pĹesvÄdÄit, Ĺže v pĹĂpadÄ pĹidĂĄnĂ tÄchto dalĹĄĂch ÄlenĹŻ do popisu naĹĄĂ nelineĂĄrnĂ charakteristiky bychom dostali sloĹžky proudu o frekvenci 3w1 a 3w2, 2w1+w2, 2w1-w2, w1+2w2, w1-2w2 (souÄasnÄ by se ovĹĄem zmÄnily amplitudy u nÄkterĂ˝ch z jiĹž uvedenĂ˝ch sloĹžek) atd. Pokud by kmitoÄet nÄkterĂŠ z uvedenĂ˝ch sloĹžek vyĹĄel zĂĄpornĂ˝, vznikne sloĹžka o kmitoÄtu rovnĂŠmu absolutnĂ hodnotÄ tohoto rozdĂlu (to platĂ i o jednoduchĂŠm rozdĂlu w1-w2, jinak ĹeÄeno, nezĂĄleŞà na tom, jakĂ˝mi indexy si smÄĹĄovanĂŠ kmitoÄty oznaÄĂme).
Proud obsahujĂcĂ uvedenĂŠ frekvenÄnĂ komponenty pĹevedeme na napÄtĂ pomocĂ odporu nebo operaÄnĂho zesilovaÄe a poĹžadovanou komponentu o rozdĂlovĂŠm kmitoÄtu vybereme vhodnĂ˝m filtrem. U rozhlasovĂŠho pĹijĂmaÄe pouĹžĂvĂĄme mĂsto pasivnĂho filtru selektivnĂ zesilovaÄ (selekce, vĂ˝bÄr, selektivnĂ zesilovaÄ, zesilovaÄ, kterĂ˝ zesĂlĂ, vybere jen pĂĄsmo kmitoÄtĹŻ, ostatnĂ kmitoÄty potlaÄĂ). Je dĹŻleĹžitĂŠ si uvÄdomit, Ĺže vzhledem k tomu, Ĺže se kmitoÄty (lineĂĄrnÄ) odÄĂtajĂ, zĹŻstĂĄvĂĄ pĹĂpadnĂĄ modulaÄnĂ informace obsaĹženĂĄ v signĂĄlu o kmitoÄtu w1 nebo w2 zachovĂĄna a nezĂĄleŞà pĹitom na tom, zda je informace zakĂłdovĂĄna do signĂĄlu amplitudovÄ nebo frekvenÄnÄ. AnalogovĂĄ modulace zpĹŻsobĂ, Ĺže pĹŻvodnĂ signĂĄl o kmitoÄtu w2 (nosnĂ˝ kmitoÄet) se mÄnĂ podle v souladu s modulacĂ o Dw, tj. signĂĄl mĂĄ kmitoÄet v rozsahu w2¹ Dw. SmÄĹĄovĂĄnĂm se signĂĄlem o kmitoÄtu w1 vznikne signĂĄl o rozdĂlovĂŠm kmitoÄtu w1 - (w2 ¹ Dw)=(w1-w2) ¹ Dw, tedy tentýŞ signĂĄl, jakĂ˝ bychom dostali, kdybychom modulovali na nosnĂ˝ kmitoÄet o kmitoÄtu (w1-w2) pĹĂmo. SmÄĹĄovĂĄnĂ tedy nezavĂĄdĂ do signĂĄlu ŞådnĂŠ dodateÄnĂŠ zkreslenĂ (za pĹedpokladu, Ĺže ostatnĂ frekvenÄnĂ sloĹžky na 100% odfiltrujeme).
MultiplikativnĂ smÄĹĄovĂĄnĂ vyuĹžĂvĂĄ zaĹĂzenĂ zvanĂŠ nĂĄsobiÄka, tedy zaĹĂzenĂ, kterĂŠ je schopnĂŠ nĂĄsobit dva rĹŻznĂŠ promÄnnĂŠ elektrickĂŠ signĂĄly. NĂĄsobiÄka mĂĄ tedy dva vstupy pro napÄtĂ pĹedstavujĂcĂ Äinitele a vĂ˝stup pĹedstavujĂcĂ souÄin. PrincipĹŻ nĂĄsobiÄek je celĂĄ Ĺada, pro nĂĄĹĄ vĂ˝klad si staÄĂ pĹedstavit nĂĄsobiÄku jako zesilovaÄ, jehoĹž zesĂlenĂ mĹŻĹžeme lineĂĄrnÄ mÄnit pomocĂ ovlĂĄdacĂho napÄtĂ, oznaÄme jej v1(t), tedy zesĂlenĂ zesilovaÄe je rovno A=konst.v1(t). PĹiveÄme nynĂ na vstup takovĂŠho zesilovaÄe napÄtĂ v2(t). Na vĂ˝stupu zesilovaÄe pak bude zesĂlenĂŠ napÄtĂ, A.v2(t), tedy vout(t)=A.v2(t). DosadĂme-li nynĂ za A, dostaneme vout=konst.v1(t).v2(t), tedy napÄtĂ ĂşmÄrnĂŠ souÄinu v1(t).v2(t). PĹivedeme-li na vstup takovĂŠto nĂĄsobiÄky harmonicky promÄnnĂĄ napÄtĂ s kmitoÄty (po ĹadÄ) w1 a w2, tedy
v1(t)=A1.cosw1t, v2(t)=A2.cosw2t,
dostaneme na vĂ˝stupu napÄtĂ
vout=A1.cosw1t.A2.cosw2t =
=Â A1A2/2[cos(w1+w2)t+cos(w1-w2)t],
tedy pouze napÄtĂ souÄtovĂŠho a rozdĂlovĂŠho kmitoÄtu, z nichĹž opÄt filtrem vybereme rozdĂlovĂ˝ kmitoÄet.
SmÄĹĄovĂĄnĂ mĹŻĹže vznikat i jako neŞådoucĂ jev, kdyĹž jeden ze smÄĹĄovanĂ˝ch signĂĄlĹŻ je ruĹĄivĂ˝m signĂĄlem a âsmÄĹĄujemeâ nechtÄnÄ napĹĂklad na nelineĂĄrnĂ charakteristice vstupnĂho tranzistoru (obecnĂŠho) zesilovaÄe. V tom pĹĂpadÄ nazĂ˝vĂĄme efekt intermodulaÄnĂm zkreslenĂm.
PokraÄujme nynĂ v naĹĄem popisu blokovĂŠho schematu rozhlasovĂŠho pĹijĂmaÄe na obrĂĄzku 6.8.
Zastavili jsme se, abychom vysvÄtlili princip smÄĹĄovĂĄnĂ. Co tedy vlastnÄ v pĹijĂmaÄi smÄĹĄujeme s ÄĂm. PĹedzesĂlenĂ˝ signĂĄl (napÄtĂ) z antĂŠny se signĂĄlem (napÄtĂm) z lokĂĄlnĂho, mĂstnĂho, oscilĂĄtoru. MĂstnĂ oscilĂĄtor je generĂĄtor signĂĄlu harmonickĂŠho prĹŻbÄhu o kmitoÄtu, kterĂ˝ ladĂme soubÄĹžnÄ s ladÄnĂm vysokofrekvenÄnĂho pĹedzesilovaÄe a to tak, aby kmitoÄet lokĂĄlnĂho oscilĂĄtoru byl v celĂŠm pĂĄsmu ladÄnĂ o konstantnĂ hodnotu vyĹĄĹĄĂ, neĹž je kmitoÄet, na kterĂ˝ je naladÄn vstupnĂ vysokofrekvenÄnĂ pĹedzesilovaÄ. PĹijĂmĂĄme-li tedy vysĂlaÄ, jehoĹž nosnĂ˝ kmitoÄet mĂĄ hodnotu fN, bude lokĂĄlnĂ oscilĂĄtor kmitat na kmitoÄtu
f0=fN+fmf,
kde jsme oznaÄili symbolem fmf rozdĂl obou kmitoÄtĹŻ. RozdĂl obou kmitoÄtĹŻ nenĂ tedy zĂĄvislĂ˝ na fN a je pro celĂŠ ladÄnĂŠ pĂĄsmo konstantnĂ. KmitoÄtu fmf se ĹĂkĂĄ mezifrekvenÄnĂ kmitoÄet (mezifrekvence, anglicky intermediate frequency, IF). Obvykle bĂ˝vajĂ pĹijĂmaÄe konstruovĂĄny tak, Ĺže pro dlouhĂŠ, stĹednĂ a krĂĄtkĂŠ vlny majĂ stejnĂ˝ kmitoÄet fmf (vÄtĹĄinou 455kHz), pro VKV se pouĹžĂvĂĄ vyĹĄĹĄĂ mezifrekvenÄnĂ kmitoÄet (vÄtĹĄinou 10,7 MHz). Jako nelineĂĄrnĂ prvek na kterĂŠm probĂhĂĄ smÄĹĄovĂĄnĂ se obvykle pouĹžĂvĂĄ tranzistor, neboĹĽ vstupnĂ charakteristika tranzistoru je velmi podobnĂĄ nelineĂĄrnĂ charakteristice diody v propustnĂŠm smÄru. Äasto se pouĹžĂvĂĄ tzv. kmitajĂcĂho smÄĹĄovaÄe, kdy tentýŞ tranzistor, na kterĂŠm probĂhĂĄ smÄĹĄovĂĄnĂ, funguje rovnÄĹž jako oscilĂĄtor.
SmĂchĂĄnĂm signĂĄlu z pĹedzesilovaÄe se signĂĄlem lokĂĄlnĂho oscilĂĄtoru vznikne smÄs kmitoÄtĹŻ (viz výťe rozbor smÄĹĄovĂĄnĂ), kterĂŠ se dĂĄle zesilujĂ tzv. mezifrekvenÄnĂm zesilovaÄem. MezifrekvenÄnĂ zesilovaÄ je zesilovaÄ konstruovanĂ˝ tak, aby zesĂlil jen signĂĄly s kmitoÄty leĹžĂcĂmi v ĂşzkĂŠm pĂĄsmu kmitoÄtĹŻ v okolĂ mezifrekvenÄnĂho kmitoÄtu; ostatnĂ signĂĄly potlaÄĂ, viz obrĂĄzek 6.9 (zisk je udĂĄn v dB).
Ĺ ĂĹka pĂĄsma pĹenosu mezifrekvenÄnĂho zesilovaÄe je rovna ĹĄĂĹce spektra amplitudovÄ modulovanĂŠho signĂĄlu. Je-li tedy D f maximĂĄlnĂ modulaÄnĂ kmitoÄet (pro AM rozhlasovĂ˝ pĹenos asi 6 kHz), je ĹĄĂĹka pĂĄsma pĹenosu mezifrekvenÄnĂho zesilovaÄe rovna 2D f, tedy jsou zesilovĂĄny jen signĂĄly s kmitoÄty leĹžĂcĂmi v pĂĄsmu od fmf - D f do fmf + D f. Na toto pĂĄsmo kmitoÄtĹŻ je mezifrekvenÄnĂ zesilovaÄ naladÄn pevnÄ u vĂ˝robce. Na mĂstÄ obvodĹŻ urÄujĂcĂch selektivitu zesilovaÄe se uĹžĂvajĂ jednak rezonanÄnĂ obvody LC, jednak tzv. piezokeramickĂŠ filtry (to jsou souÄĂĄstky pracujĂcĂ na principu mechanickĂŠ rezonance vĂ˝brusu z piezoelektrickĂŠho materiĂĄlu, neobsahujĂ ani indukÄnosti ani kapacity a nemusĂ se pĹi vĂ˝robÄ dolaÄovat). MezifrekvenÄnĂ zesilovaÄ u pĹijĂmaÄĹŻ pro AM i FM je konstruovĂĄn tak, Ĺže mĂĄ dvÄ pĂĄsma propustnosti, jedno v okolĂ 455 kHz, jedno v okolĂ 10,7 MHz. MezifrekvenÄnĂm zesilovaÄem zesĂlĂme signĂĄl na hodnotu cca 1-2 volty, coĹž je ĂşroveĹ vhodnĂĄ pro nĂĄsledujĂcĂ demodulaci.
Na mĂstÄ demodulĂĄtoru se pro AM tĂŠmÄĹ vĂ˝hradnÄ pouĹžĂvĂĄ jednoduchĂ˝ diodovĂ˝ detektor popsanĂ˝ v odstavci o metodĂĄch demodulace. Pro frekvenÄnÄ modulovanĂ˝ signĂĄl se obvykle pouĹžĂvĂĄ pomÄrovĂŠho detektoru. Za demodulĂĄtorem v rozhlasovĂŠm pĹijĂmaÄi nĂĄsleduje jiĹž jen regulĂĄtor hlasitosti, tvoĹenĂ˝ vÄtĹĄinou jednoduchĂ˝m potenciometrem s logaritmickĂ˝m prĹŻbÄhem odporu na Ăşhlu otoÄenĂ a nĂzkofrekvenÄnĂ zesilovaÄ, kterĂ˝ mĂĄ na vĂ˝stupu zapojenĂ˝ reproduktor. Regulaci hlasitosti bychom teoreticky mohli provĂĄdÄt na jakĂŠmkoli stupni, kde dochĂĄzĂ k zesĂlenĂ signĂĄlu. ProÄ se tedy reguluje ruÄnÄ hlasitost prĂĄvÄ za demodulĂĄtorem? Je to proto, Ĺže amplituda demodulovanĂŠho napÄtĂ je mÄĹĂtkem jakosti (velikosti) signĂĄlu z antĂŠny. Podle vĂ˝konu a vzdĂĄlenosti vysĂlaÄe mĹŻĹže signĂĄl z antĂŠny amplitudu v rozsahu nÄkolika ĹĂĄdĹŻ a to by obsluhu pĹijĂmaÄe znaÄnÄ komplikovalo, neboĹĽ bychom pĹi pĹelaÄovĂĄnĂ museli souÄasnÄ obsluhovat i knoflĂk hlasitosti. Proto jsou vĹĄechny pĹijĂmaÄe vybaveny obvody automatickĂŠho vyrovnĂĄvĂĄnĂ citlivosti, AVC (z anglickĂŠho automatic volume control). DoslovnĂ˝ pĹeklad anglickĂŠho vĂ˝razu je automatickĂŠ ĹĂzenĂ hlasitosti. AVC pracuje tak, Ĺže pomocĂ RC integraÄnĂho filtru zintegruje napÄtĂ na vĂ˝stupu demodulĂĄtoru tak, Ĺže vĂ˝stupnĂ napÄtĂ z tohoto filtru je ĂşmÄrnĂŠ amplitudÄ signĂĄlu po demodulaci. TypickĂŠ schema tohoto obvodu je na obrĂĄzku 6.10.
ÄasovĂĄ konstanta RC filtru je volena tak, aby byla podstatnÄ delĹĄĂ, neĹž perioda nejniŞťà modulaÄnĂ frekvence (to je cca 100 Hz, tedy perioda 10 ms; ÄasovĂĄ kostanta na obrĂĄzku 6.10. je 10krĂĄt vÄtĹĄĂ, tedy 100 ms). NapÄtĂ na vĂ˝stupu filtru tedy nenĂ schopno sledovat zmÄny modulaÄnĂho napÄtĂ, ale pomalĂŠ zmÄny amplitudy, vzniklĂŠ napĹ. pĹelaÄovĂĄnĂm nebo zmÄnou pĹĂjmovĂ˝ch podmĂnek, sleduje. Toto napÄtĂ se pak vede do vysokofrekvenÄnĂho pĹedzesilovaÄe a prvnĂho stupnÄ mezifrekvenÄnĂho zesilovaÄe. Oba zesilovaÄe jsou konstruovĂĄny tak, aby se jejich zesĂlenĂ mohlo, v urÄitĂ˝ch mezĂch, mÄnit pomocĂ pĹivedenĂŠho napÄtĂ. Regulace je nastavena tak, Ĺže i pĹi mÄnĂcĂ se amplitudÄ signĂĄlu z antĂŠny zĹŻstĂĄvĂĄ amplituda napÄtĂ na vĂ˝stupu demodulĂĄtoru prakticky konstantnĂ. ObecnÄjĹĄĂ nĂĄzev pro stejnĂ˝ princip je automatickĂŠ ĹĂzenĂ zesĂlenĂ, AGC (automatic gain control).
StereofonnĂ vysĂlĂĄnĂ a pĹĂjem
PĹĂjem stereofonnĂho signĂĄlu v pĂĄsmu FM je dnes naprosto bÄĹžnou souÄĂĄstĂ pĹijĂmaÄe. Popis principu stereofonnĂho vysĂlĂĄnĂ by podle mĂŠho nĂĄzoru mÄl patĹit mezi vybavenĂ fyzikĂĄĹe na gymnaziu. TakĹže do toho. StereofonnĂ vysĂlĂĄnĂ znamenĂĄ vysĂlĂĄnĂ dvou prakticky nezĂĄvislĂ˝ch informacĂ v tĂŠmĹže pĹenosovĂŠm kanĂĄlu (kanĂĄlem nazĂ˝vĂĄme pĂĄsmo frekvencĂ pĹidÄlenĂŠ vysĂlaÄi pro jeho provoz). TÄmito dvÄma informacemi jsou signĂĄly zĂskanĂŠ pĹi snĂmĂĄnĂ zvukovĂ˝ch efektĹŻ dvÄma smÄrovÄ citlivĂ˝mi mikrofony a majĂ u posluchaÄe simulovat dojem pĹĂtomnosti u zvukovĂŠho efektu, napĹ. v koncertnĂ sĂni. Stereo efekt je zaloĹžen na tom, Ĺže pĹi pĹĂtomnosti posluchaÄe u ploĹĄnĂŠho zdroje zvuku, jakĂ˝m je napĹ. filharmonickĂŠ tÄleso, slyĹĄĂ levĂŠ ucho ponÄkud jinĂ˝ signĂĄl neĹž pravĂŠ a slouÄenĂm tÄchto vjemĹŻ v mozku vznikĂĄ prostorovĂ˝ dojem. VysĂlat a pĹijĂmat stereofonnÄ pĹinĂĄĹĄĂ jednu velkou komplikaci a tou je sluÄitelnost (kompatibilita) s monofonnĂm vysĂlĂĄnĂm. Nelze totiĹž souhlasit s tĂm, aby majitel monofonnĂho pĹijĂmaÄe slyĹĄel ze stereofonnĂho vysĂlĂĄnĂ jenom jeden kanĂĄl, tj. napĹ. zvuk jen z jednĂŠ strany koncertnĂho tÄlesa. Je proto potĹeba zaĹĂdit stereo vysĂlĂĄnĂ tak, aby ve vysĂlanĂŠm signĂĄlu byl pĹĂtomen obvyklĂ˝ monofonnĂ signĂĄl a navĂc dalĹĄĂ informace, kterĂĄ umoĹžnĂ rekonstrukci obou stereofonnĂch signĂĄlĹŻ. Tomuto postupu, tj. systĂŠmu, pĹi kterĂŠm se jednĂm pĹenosovĂ˝m kanĂĄlem pĹenĂĄĹĄĂ vĂce informacĂ, ĹĂkĂĄme multiplexovĂĄnĂ. PĹi probĂrĂĄnĂ impulsnĂ modulace jsme hovoĹili o ÄasovĂŠm multiplexu, TDM (time division multiplexing). PĹi pĹenosu stereofonnĂho signĂĄlu se pouĹžĂvĂĄ druhĂĄ metoda, frekvenÄnĂ multiplex, FDM (frequency division multiplexing). FDM spoÄĂvĂĄ v tom, Ĺže si danou ĹĄĂĹku pĹenosovĂŠho mĂŠdia rozdÄlĂm na intervaly a v kaĹždĂŠm z tÄchto intervalĹŻ pĹenĂĄĹĄĂm jinou informaci. Vhodnou metodou pro tyto ĂşÄely je amplitudovĂĄ modulace, kterĂĄ âzabĂrĂĄâ relativnÄ malou ĹĄĂĹku pĂĄsma. PĹi rozhlasovĂŠm pĹenosu FM (na AM se stereo nevysĂlĂĄ) je ĹĄĂĹka pĂĄsma naĹĄeho mĂŠdia dĂĄna pĹedepsanou ĹĄĂĹkou pĂĄsma kanĂĄlu pro jeden vysĂlaÄ FM, coĹž je asi 250 kHz.
OznaÄme si signĂĄl levĂŠho mikrofonu pĂsmenem L a pravĂŠho pĂsmenem R. PĹi monofonnĂm vysĂlĂĄnĂ se vysĂlĂĄ souÄet obou signĂĄlĹŻ tedy L + R a tedy i stereofonnĂ signĂĄl musĂ v prvnĂ ĹadÄ obsahovat signĂĄl L + R. MonofonnĂ pĹijĂmaÄ dekĂłduje tento signĂĄl a reprodukuje jej v jedinĂŠm reproduktoru. To je tedy kompatibilita s monofonnĂm vysĂlĂĄnĂm. StereofonnĂ vysĂlanĂ˝ signĂĄl vĹĄak mĹŻĹže obsahovat jeĹĄtÄ ânÄco navĂcâ, pokud toto ânÄco navĂcâ nebude ĹĄkodit monofonnĂmu pĹĂjmu. StereofonnĂ pĹijĂmaÄ pak z tĂŠto dodateÄnĂŠ informace spolu s informacĂ L + R vytvoĹĂ dva oddÄlenĂŠ signĂĄly a bude je reprodukovat ve dvou reproduktorech, jeden nalevo od posluchaÄe a druhĂ˝ napravo. Aby rekonstrukce signĂĄlu byla jednoduchĂĄ, bylo rozhodnuto, Ĺže dalĹĄĂm signĂĄlem bude signĂĄl reprezentujĂcĂ rozdĂl napÄtĂ pro levĂ˝ a pravĂ˝ kanĂĄl, tedy L - R. Tento signĂĄl je tĹeba pĹenĂŠst souÄasnÄ se signĂĄlem L + R. Abychom mohli pĹenĂĄĹĄet najednou dvÄ rĹŻznĂŠ informace, pouĹžijeme frekvenÄnĂ multiplex FDM, tedy âposunemeâ signĂĄl L - R na frekvenÄnĂ ose tak, aby celĂĄ jeho ĹĄĂĹka pĂĄsma byla disjunktnĂ se ĹĄĂĹkou pĂĄsma signĂĄlu L + R. Sledujme obrĂĄzek 6.11., kterĂ˝ nĂĄm pĹedstavuje rozloĹženĂ signĂĄlĹŻ na ose frekvencĂ. SignĂĄl L + R, tj. zvukovĂ˝ signĂĄl dobrĂŠ kvality mĂĄ ĹĄĂĹku pĂĄsma od cca 50 Hz do 15 kHz. Bylo rozhodnuto, Ĺže se signĂĄl L - R posune po frekvenÄnĂ ose tĂm, Ĺže se amplitudovÄ namoduluje na kmitoÄet 38 kHz; tomuto kmitoÄtu ĹĂkĂĄme subnosnĂ˝ kmitoÄet. Modulace se provĂĄdĂ s potlaÄenou nosnou vlnou a zabĂrĂĄ pĂĄsmo od 38-15=23 kHz do 38+15=53 kHz. NosnĂ˝ kmitoÄet se potlaÄuje proto, aby netvoĹil ve spektru sloĹženĂŠho signĂĄlu vĂ˝znamnĂ˝ kmitoÄet, kterĂ˝ by pak ovlivĹoval ĹĄĂĹku postrannĂch pĂĄsem pĹi kmitoÄtovĂŠ modulaci. MĂsto nosnĂŠho kmitoÄtu se vysĂlĂĄ s relativnÄ malou amplitudou a ve frekvenÄnĂm pĂĄsmu, kterĂŠ nenĂ obsazeno signĂĄlem, polovina subnosnĂŠho kmitoÄtu, (pĹesnÄji harmonickĂ˝ signĂĄl, jehoĹž frekvenci zĂskĂĄme vydÄlenĂm subnosnĂŠho kmitoÄtu dvÄma) tedy 19 kHz, kterĂ˝ nazĂ˝vĂĄme pilotnĂm kmitoÄtem. PilotnĂ kmitoÄet nese informace o okamĹžitĂŠ fĂĄzi subnosnĂŠho kmitoÄtu, avĹĄak mĂĄ relativnÄ malou amplitudu a proto neovlivĹuje podstatnÄ ĹĄĂĹku postrannĂch pĂĄsem pĹi kmitoÄtovĂŠ modulaci. Takto vzniklĂ˝ signĂĄl se nazĂ˝vĂĄ kompozitnĂm signĂĄlem. KompozitnĂ signĂĄl se celĂ˝ namoduluje frekvenÄnÄ na nosnĂ˝ kmitoÄet a vyĹĄle se do prostoru. CelkovĂŠ rozloĹženĂ vĂ˝konu do spektra modulovanĂŠ nosnĂŠ je takovĂŠ, Ĺže nepĹesĂĄhne ĹĄĂĹku kanĂĄlu pĹedepsanou pro jeden vysĂlaÄ FM s monofonnĂm vysĂlĂĄnĂm (tedy zhruba uvedenĂ˝ch 250 kHz).
PĹĂjem stereofonnĂho signĂĄlu probĂhĂĄ stejnÄ jako u monofonnĂho aĹž po demodulaci. DemodulacĂ zĂskĂĄme opÄt kompozitnĂ signĂĄl s kmitoÄtovĂ˝m spektrem uvedenĂ˝m na obrĂĄzku 6.11. MonofonnĂ pĹijĂmaÄ zpracuje pouze ÄĂĄst se spektrem do 15 kHz, ostatnĂ signĂĄl nezpracuje.
StereofonnĂ pĹijĂmaÄ obsahuje dĂĄle filtry, kterĂŠ kompozitnĂ signĂĄl rozdÄlĂ, podle frekvenÄnĂch pĂĄsem, kterĂĄ zabĂrajĂ, na tĹi signĂĄly, viz obrĂĄzek 6.12. TÄmito tĹemi signĂĄly jsou L + R nemodulovanĂ˝ signĂĄl 50Hz-15kHz, pilotnĂ signĂĄl 19 kHz a amplitudovÄ modulovanĂ˝ signĂĄl L - R se ĹĄĂĹkou pĂĄsma od 23 do 53 kHz. SignĂĄl L - R je tĹeba nejprve demodulovat. K tomu potĹebujeme pĹŻvodnĂ nosnĂ˝ kmitoÄet 38kHz, kterĂ˝ zĂskĂĄme zdvojenĂm pilotnĂho kmitoÄtu pomocĂ fĂĄzovĂŠho zĂĄvÄsu. AmplitudovÄ modulovanĂ˝ signĂĄl pak demodulujeme na principu synchronnĂ detekce a zĂskĂĄme tak demodulovanĂ˝ signĂĄl L -vR. NynĂ je tĹeba jiĹž jen ze signĂĄlĹŻ L - R a L + R vytvoĹit opÄt signĂĄly L a R. To se dÄje pomocĂ tzv. maticovĂ˝ch obvodĹŻ, v nichĹž dojde k seÄtenĂ a odeÄtenĂ signĂĄlĹŻ L + R a L - R. SeÄtenĂm zĂskĂĄme signĂĄl 2L, odeÄtenĂm signĂĄl 2R. KaĹždĂ˝ signĂĄl je dĂĄle zesĂlen svĂ˝m vlastnĂm audiozesilovaÄem a putuje do svĂŠho reproduktoru.
O televiznĂ technice bylo napsĂĄno mnoho knih. U nĂĄs snad nejznĂĄmÄjĹĄĂ je âTeleviznĂ technikaâ autora ing. VladimĂra VĂta (SNTL-ALFA Praha 1979), kterĂĄ mĂĄ tĂŠmÄĹ tisĂc stran. V naĹĄem struÄnĂŠm pĹehledu mohu tedy uvĂŠst opÄt jen principy, kterĂŠ povaĹžuji za vÄdomosti potĹebnĂŠ pro fyzikĂĄĹe na gymnĂĄziu.
PĹenos âpohyblivĂŠhoâ obrazu na dĂĄlku je zaloĹžen na stejnĂŠm principu jako kinematografie, tedy na rychlĂŠm promĂtĂĄnĂ jednotlivĂ˝ch obrĂĄzkĹŻ, kterĂŠ se jen mĂĄlo liĹĄĂ, za sebou. Fyziologickou vlastnostĂ lidskĂŠho oka, kterĂĄ umoĹžĹuje kinematografii, je setrvaÄnost zrakovĂŠho vjemu, tj. schopnost lidskĂŠho oka âpamatovatâ si po dobu 30-100 ms obraz na sĂtnici. PĹi kinoprojekci se promĂtĂĄ 24 obrĂĄzkĹŻ za sekundu tak, Ĺže kaĹždĂ˝ obrĂĄzek je prosvÄtlen dvakrĂĄt, lidskĂŠ oko tedy vnĂmĂĄ 48 vjemĹŻ za sekundu, na jeden zrakovĂ˝ vjem tedy pĹipadĂĄ cca 21 ms. PĹi tomto kmitoÄtu stĹĂdĂĄnĂ zrakovĂ˝ch vjemĹŻ oko prakticky nezpozoruje zmÄny v intenzitÄ svÄtla zpĹŻsobenĂŠ stĹĂdĂĄnĂm svÄtla a tmy (kdybychom intenzitu svÄtla mÄĹili objektivnÄ, napĹ. fotonĂĄsobiÄem, dostali bychom prakticky obdĂŠlnĂkovĂ˝ prĹŻbÄh, po dobu ĹĂĄdovÄ 10 milisekund by plĂĄtno nebylo vĹŻbec osvÄtleno).
Na druhĂŠ stranÄ mĂĄ promĂtĂĄnĂ filmovĂŠho pĂĄsu pĹed pĹenosem obrazu na dĂĄlku jednu velkou vĂ˝hodu - celĂ˝ obrĂĄzek se na plĂĄtno promĂtĂĄ najednou. To nelze pĹi pĹenosu na dĂĄlku zabezpeÄit - museli bychom informaci o jasu, pĹĂpadnÄ barvÄ kaĹždĂŠho obrazovĂŠho bodu pĹenĂĄĹĄet zvlĂĄĹĄtnĂm informaÄnĂm kanĂĄlem. PĹi pĹenosu na dĂĄlku mĂĄme, podobnÄ jako u rozhlasovĂŠho pĹenosu, k dispozici jeden pĹenosovĂ˝ kanĂĄl, kterĂ˝ je ekvivalentnĂ jednomu pĂĄru vodiÄĹŻ. MusĂme proto informaci o jasu kaĹždĂŠho obrazovĂŠho bodu vysĂlat sĂŠriovÄ. V tĂŠmĹže okamĹžiku lze do pĹenosovĂŠho kanĂĄlu jeĹĄtÄ âvtÄsnatâ jeĹĄtÄ i informaci o barvÄ obrazovĂŠho bodu (viz uvedenĂĄ literatura), informaci o jednotlivĂ˝ch obrazovĂ˝ch bodech vĹĄak musĂme vysĂlat za sebou. Je zĹejmĂŠ, Ĺže ÄĂm vĂce obrazovĂ˝ch bodĹŻ bude tĹeba na pĹenos jednoho obrĂĄzku, tĂm vÄtĹĄĂ ĹĄĂĹku pĂĄsma bude signĂĄl obrazovĂŠ informace (zkrĂĄcenÄ obrazovĂ˝ signĂĄl) zabĂrat. ZĂĄkladnĂ informacĂ pro rozhodnutĂ, na kolik âobrazovĂ˝ch bodĹŻâ obrĂĄzek rozloĹžit, je rozliĹĄovacĂ schopnost lidskĂŠho oka a bÄĹžnĂĄ vzdĂĄlenost pozorovĂĄnĂ obrazu na obrazovce. Teoreticky by bylo moĹžnĂŠ rozloĹžit obraz na obrazovĂŠ body libovolnĂ˝m zpĹŻsobem, napĹĂklad azimutĂĄlnĂm jako u radaru, ale pro televizi byl zvolen rozklad maticovĂŠho typu, tedy na ĹĂĄdky, kterĂŠ obsahujĂ jednotlivĂŠ obrazovĂŠ body. ZĂĄkladnĂm ÄĂslem bylo tedy stanovenĂ poÄtu ĹĂĄdek, na kterĂŠ se budoucĂ obraz na obrazovce bude rozklĂĄdat - bylo to ÄĂslo 625. Je tĹeba hned ĹĂci, Ĺže k tomu, abychom se pĹiblĂĹžili rozliĹĄenĂ obrazu na kinematografickĂŠm plĂĄtnÄ, potĹebovali bychom minimĂĄlnÄ dvojnĂĄsobnĂ˝ poÄet ĹĂĄdek. (V souÄasnĂŠ dobÄ se konajĂ intenzĂvnĂ pokusy s tzv. HDTV, televiznĂm systĂŠmem s vysokĂ˝m rozliĹĄenĂm, kterĂ˝ mĂĄ mĂt, alespoĹ podle evropskĂŠho nĂĄvrhu, 1250 ĹĂĄdek). VzĂĄjemnĂ˝ pomÄr stran televiznĂho stĂnĂtka byl stanoven na ĹĄĂĹka:výťka=4:3 (v souÄasnĂŠ dobÄ jsou modernĂ televizory âwideâ s pomÄrem stran 16:9). Aby bylo rozliĹĄenĂ ve vodorovnĂŠm smÄru stejnĂŠ jako ve svislĂŠm smÄru, bylo tĹeba stanovit poÄet obrazovĂ˝ch bodĹŻ na ĹĂĄdek 4/3.625=832. Frekvence vĂ˝mÄny obrĂĄzkĹŻ byla stanovena na 50 Hz pĹŻvodnÄ z dĹŻvodu synchronizace se sĂĹĽovĂ˝m kmitoÄtem; dnes jsou ale jiĹž obÄ frekvence od sebe oddÄleny. Z uvedenĂ˝ch ÄĂsel je jiĹž moĹžnĂŠ spoÄĂtat ĹĄĂĹku pĂĄsma obrazovĂŠho signĂĄlu. Za pĹedpokladu, Ĺže 1 perioda obrazovĂŠho signĂĄlu tvoĹĂ 2 obrazovĂŠ body (v minimu signĂĄlu je obrazovĂ˝ bod svÄtlĂ˝, v maximu tmavĂ˝) bude za jednu sekundu potĹeba 416 period na jeden ĹĂĄdek, 625 ĹĂĄdkĹŻ na jeden obrĂĄzek a obrĂĄzkĹŻ je 50 za sekundu. VynĂĄsobenĂm tÄchto tĹĂ ÄĂsel dostĂĄvĂĄme hodnotu cca 13.106 s-1, tedy maximĂĄlnĂ frekvence takto tvoĹenĂŠho obrazovĂŠho signĂĄlu (a tedy takĂŠ ĹĄĂĹka pĂĄsma) by byla 13 MHz. TakovĂĄto ĹĄĂĹka pĂĄsma by kladla pĹĂliĹĄ velkĂŠ nĂĄroky na ĹĄĂĹku pĹenosovĂŠho kanĂĄlu a byla proto snĂĹžena na polovinu zavedenĂm tzv. proklĂĄdanĂŠho ĹĂĄdkovĂĄnĂ. PĹi proklĂĄdanĂŠm ĹĂĄdkovĂĄnĂ se kreslĂ obrĂĄzek nejprve z lichĂ˝ch ĹĂĄdkĹŻ (ĹĂkĂĄ se mu pĹŻlsnĂmek, protoĹže obsahuje informaci jen o polovinÄ obrĂĄzku s danou rozliĹĄovacĂ schopnostĂ), pak se elektronovĂ˝ paprsek obrazovky vrĂĄtĂ na zaÄĂĄtek obrazovky a kreslĂ druhou polovinu obrĂĄzku, tedy sudĂŠ ĹĂĄdky, a to pĹesnÄ do mezery mezi lichĂ˝mi ĹĂĄdky. PĹi nĂĄvratu zespoda na vrĹĄek obrazovky je elektronovĂ˝ paprsek zatemnÄn, a podobnÄ pĹi kreslenĂ jednotlivĂ˝ch ĹĂĄdkĹŻ se elektronovĂ˝ paprsek zatemĹuje, bÄĹžĂ-li zprava nalevo (ĹĂĄdky se kreslĂ zleva doprava). SignĂĄl potĹebnĂ˝ pro zatemĹovĂĄnĂ zpÄtnĂ˝ch bÄhĹŻ pĹi kreslenĂ ĹĂĄdkĹŻ a pĹŻlsnĂmkĹŻ musĂme ovĹĄem do obrazovĂŠho signĂĄlu dodat; nazĂ˝vĂĄ se zatemĹovacĂ smÄs. ZavedenĂm proklĂĄdanĂŠho ĹĂĄdkovĂĄnĂ snĂĹžĂme ĹĄĂĹku pĂĄsma obrazovĂŠho signĂĄlu na polovinu, tj. na 6,5 MHz.
Rozklad obrazu na jednotlivĂŠ ĹĂĄdky v televiznĂ kameĹe a jeho opÄtovnĂŠ nakreslenĂ na televiznĂ obrazovce musĂ probĂhat naprosto synchronnÄ, jinak by obraz na pĹijĂmaÄi nebyl stabilnĂ (moĹžnĂĄ jste jiĹž zaĹžili televiznĂ obraz rozpadnutĂ˝ na pruhy, nebo beznadÄjnÄ putujĂcĂ po obrazovce nahoru nebo dolĹŻ; to prvnĂ je ĹĄpatnĂĄ synchronizace ĹĂĄdkĹŻ, to druhĂŠ pĹŻlsnĂmkĹŻ). Proto je nutnĂŠ spoleÄnÄ s obrazovou informacĂ vysĂlat jeĹĄtÄ Äasovou informaci o zaÄĂĄtku kaĹždĂŠho ĹĂĄdku a o zaÄĂĄtku kaĹždĂŠho pĹŻlsnĂmku. To se dÄje pomocĂ synchronizaÄnĂch impulsĹŻ ĹĂĄdek a synchronizaÄnĂch impulsĹŻ pĹŻlsnĂmkĹŻ, kterĂŠ se rovnÄĹž zaÄlenĂ do obrazovĂŠho signĂĄlu (ÄasovÄ do dob, kdy se elektronovĂ˝ paprsek zatemĹuje a amplitudovÄ do rozsahu, kterĂ˝ je na obrazovce vnĂmĂĄn jako ÄernĂĄ barva, takĹže obrĂĄzku na obrazovce nevadĂ). Komplexu synchronizaÄnĂch ĹĂĄdkovĂ˝ch a pĹŻlsnĂmkovĂ˝ch impulsĹŻ se ĹĂkĂĄ synchronizaÄnĂ smÄs. ObrazovĂ˝ signĂĄl opatĹenĂ˝ zatemĹovacĂ a synchronizaÄnĂ smÄsĂ nazĂ˝vĂĄme ĂşplnĂ˝m (ÄernobĂlĂ˝m) televiznĂm signĂĄlem.
ĂplnĂ˝ televiznĂ signĂĄl namodulujeme amplitudovÄ na nosnou vlnu a pĹeneseme k antĂŠnÄ pĹijĂmaÄe. Spektrum pĹenĂĄĹĄenĂŠho signĂĄlu vidĂme na obrĂĄzku 6.13. AmplitudovĂĄ modulace vytvoĹĂ dvÄ postrannĂ pĂĄsma, spodnĂ a hornĂ, celkovÄ by tedy pĹenos jednoho televiznĂho programu zabĂral 13 MHz. Pro zúŞenĂ tohoto frekvenÄnĂho pĂĄsma se pĹenos provĂĄdĂ s ÄĂĄsteÄnÄ potlaÄenĂ˝m jednĂm postrannĂm pĂĄsmem tak, Ĺže celkovĂĄ ĹĄĂĹka jednoho kanĂĄlu je 8 MHz. ZvukovĂ˝ doprovod zabĂrĂĄ v tomto pĂĄsmu jen zcela zanedbatelnou ĹĄĂĹku, a to pĹesto, Ĺže je pĹenĂĄĹĄen frekvenÄnĂ modulacĂ. NosnĂ˝ kmitoÄet zvuku mĂĄ odstup 6,5 MHz od nosnĂŠho kmitoÄtu obrazu (je vyĹĄĹĄĂ). Ĺ ĂĹku kanĂĄlu a odstup nosnĂŠ zvuku od nosnĂŠ obrazu pĹedepisuje televiznĂ norma. PopsanĂŠ uspoĹĂĄdĂĄnĂ je tzv. norma OIRT (zĂĄpadoevropskĂĄ, u nĂĄs na tÄch vysĂlaÄĂch, kterĂŠ vysĂlajĂ v barevnĂŠm systĂŠmu PAL). KromÄ nĂ existuje jeĹĄtÄ norma CCIR (vĂ˝chodoevropskĂĄ, u nĂĄs jen na vysĂlaÄĂch, kterĂŠ jeĹĄtÄ vysĂlajĂ v barevnĂŠm systĂŠmu SECAM), u kterĂŠ je kanĂĄl uŞťà (7 MHz) a odstup nosnĂŠ zvuku od nosnĂŠ obrazu 5,5 MHz. Pro pĹĂjem v naĹĄich podmĂnkĂĄch je proto tĹeba tzv. vĂcenormovĂ˝ televizor, kterĂ˝ automaticky normu vysĂlĂĄnĂ rozliĹĄĂ a pĹizpĹŻsobĂ se jĂ.
TeleviznĂ pĹijĂmaÄ je velmi podobnĂ˝ rozhlasovĂŠmu aĹž po demodulĂĄtor. JedinĂ˝ rozdĂl je v tom, Ĺže zvukovĂ˝ a obrazovĂ˝ signĂĄl se demodulujĂ oddÄlenÄ. MezifrekvenÄnĂ kmitoÄet obrazu je v normÄ OIRT 38 MHz, z ÄehoĹž plyne, Ĺže mezifrekvenÄnĂ kmitoÄet zvuku je 31,5 MHz (kmitoÄty se odeÄĂtajĂ od kmitoÄtu oscilĂĄtoru, takĹže vyĹĄĹĄĂ nosnĂ˝ kmitoÄet zvuku znamenĂĄ niŞťà mezifrekvenÄnĂ kmitoÄet). ZesĂlenĂ v mezifrekvenÄnĂm zesilovaÄi je v ĹĂĄdu 5000. NejmenĹĄĂ signĂĄl z antĂŠny, kterĂ˝ je pĹijĂmaÄ schopen zpracovat (zaĹĄumÄnĂ˝, ale zasynchronizovanĂ˝ obraz) je cca 50m V, tj. cca o ĹĂĄd vyĹĄĹĄĂ, neĹž u rozhlasovĂŠho pĹĂjmu. DemodulovanĂ˝ obrazovĂ˝ signĂĄl obsahuje synchronizaÄnĂ smÄs, kterou je tĹeba oddÄlit od obrazovĂŠho signĂĄlu a pouĹžĂt k synchronizaci generĂĄtorĹŻ ĹĂĄdkovĂŠho a snĂmkovĂŠho rozkladu. ObrazovĂ˝ signĂĄl po svĂŠm dalĹĄĂm zesĂlenĂ v obrazovĂŠm zesilovaÄi na amplitudu ĹĂĄdovÄ 100 V slouŞà k jasovĂŠ modulaci elektronovĂŠho paprsku obrazovky (pĹipojuje se mezi katodu obrazovky a tzv. WehneltĹŻv vĂĄlec, kterĂ˝ u obrazovky nahrazuje ĹĂdicĂ mĹĂĹžku). SynchronizovanĂŠ vĂ˝stupy z generĂĄtorĹŻ ĹĂĄdkovĂŠho a snĂmkovĂŠho rozkladu se pĹivĂĄdÄjĂ na dva pĂĄry (horizontĂĄlnĂ a vertikĂĄlnĂ) vychylovacĂch cĂvek, kterĂŠ zpĹŻsobujĂ magneticky vychylovĂĄnĂ elektronovĂŠho paprsku. BÄĹžnĂ˝ vychylovacĂ Ăşhel je v souÄasnĂŠ dobÄ 120° u ÄernobĂlĂ˝ch obrazovek a 90° u barevnĂ˝ch obrazovek. KromÄ signĂĄlovĂ˝ch obvodĹŻ potĹebuje kaĹždĂ˝ pĹĂstroj a tedy i televiznĂ pĹijĂmaÄ napĂĄjecĂ obvody. Ty zajiĹĄĹĽujĂ mimo jinĂŠ rovnÄĹž napĂĄjenĂ obrazovky vÄetnÄ urychlujĂcĂho napÄtĂ pro elektronovĂ˝ paprsek na energii potĹebnou k tomu, aby se luminofor na vnitĹnĂ stranÄ stĂnĂtka pĹi dopadu paprsku rozsvĂtil (toto napÄtĂ se nemoduluje obrazovĂ˝m signĂĄlem, prostÄ jen urychluje ty elektrony, kterĂ˝m WehneltĹŻv vĂĄlec âdovolĂâ proletÄt). KromÄ ĹžhavenĂ a urychlujĂcĂho napÄtĂ, kterĂŠ je v ĹĂĄdu 10kV, potĹebuje obrazovka nÄkolik napÄtĂ na tzv. fokusaÄnĂ elektrody. NapÄtĂ na tÄchto elektrodĂĄch vytvĂĄĹĂ elektrickĂŠ pole vhodnĂŠho tvaru, kterĂ˝ fokusuje elektronovĂ˝ svazek vychĂĄzejĂcĂ z katody (po jeho intenzitnĂ modulaci obrazovĂ˝m signĂĄlem). ZvukovĂ˝ signĂĄl se po demodulaci (zpravidla pomÄrovĂ˝m detektorem) zesiluje v audio zesilovaÄi podobnÄ jako v rozhlasovĂŠm pĹijĂmaÄi. StejnĂ˝m zpĹŻsobem jako v rozhlasovĂŠm pĹijĂmaÄi se zajiĹĄĹĽuje automatickĂŠ vyrovnĂĄvĂĄnĂ citlivosti, AVC, pouze ĹĂdicĂ signĂĄl se odvozuje od amplitudy obrazovĂŠho signĂĄlu po jeho demodulaci. ĂÄinnost AVC je pozoruhodnĂĄ, pĹi zmÄnÄ vstupnĂho napÄtĂ do mezifrekvenÄnĂho zesilovaÄe o 60 dB (o tĹi ĹĂĄdy), mÄnĂ se vĂ˝stupnĂ napÄtĂ obrazovĂŠho zesilovaÄe jen o 3 dB (faktor 1,4).
BarevnĂ˝ televiznĂ pĹĂjem patĹĂ jiĹž mimo rĂĄmec tÄchto skript a proto pĹĂpadnĂŠ zĂĄjemkynÄ (zĂĄjemce) odkazuji na speciĂĄlnĂ literaturu, napĹ. uvedenou knihu ing. VĂta.