Předchozí kapitola Předchozí podkapitola Obsah kapitoly Příklady Průvodce Následující podkapitola Následující kapitola


6.2 Frekvenční modulace

Vedle amplitudové modulace, užívané pro vysílání rozhlasu v pásmu dlouhých, střední a krátkých vln a pro přenos obrazového signálu televize, se v komerčním vysílání rozhlasu používá ještě tzv. frekvenční modulace. Při tomto systému modulace se informace, kterou chceme přenášet kóduje nikoliv do amplitudy, ale do okamžitého kmitočtu nosné vlny. Měníme-li však okamžitý kmitočet, není zachována periodicita signálu nemodulované nosné vlny a je tedy nutné si rozebrat, jak vlastně frekvenčně modulovaná nosná vlna vypadá. Vyjdeme ze vztahu pro proud nemodulované nosné vlny v závislosti na čase, obdobně jako v případě amplitudové modulace: i(t)=i0cos(wNt+j ). Je-li vlna modulovaná, je i(t) obecná funkce času, která je ale ”blízká” původnímu nemodulovanému průběhu, takže si ji znázorníme jako i0cos(F (t)), kde F(t) je obecně časově proměnný argument funkce cosinus. (Je-li tento argument lineární funkcí času, dostáváme původní vztah pro proud nemodulované nosné vlny.) Definujme nyní pojem okamžitého kmitočtu tohoto obecného průběhu, wi, jako wi=dF(t)/dt. Tato definice odpovídá pro harmonický průběh tomu, co rozumíme kmitočtem harmonického průběhu. Je-li totiž F(t) lineární funkcí času, F(t)=wNt+j , pak námi definovaný okamžitý kmitočet je roven skutečnému kmitočtu nosné vlny, wi=wN. Při frekvenční modulaci měníme okamžitý kmitočet úměrně modulačnímu signálu vm, wi=wN+k2v2(t), kde k2 je konstanta úměrnosti. Přitom předpokládáme, že modulační napětí je omezeno, tj. že nepřesáhne určitou maximální hodnotu, podle které pak volíme k2, |vm(t)| < vMax. Je tedy zřejmé, že kmitočet nosné vlny se tak bude měnit od wN-k2vMax do wN+k2vMax. Veličinu 2k2vMax, tj. rozdíl mezi maximálním a minimálním kmitočtem nosné vlny, nazýváme frekvenčním zdvihem (frequency swing), polovinu této hodnoty frekvenční odchylkou (frequency deviation). Je zřejmé (a hned si to ukážeme), že čím bude větší frekvenční zdvih, tím se bude průběh nosné vlny více odchylovat od harmonického průběhu a tím více komponent Fourierova rozvoje bude třeba k jeho dostatečně přesnému popsání. Maximální frekvenční zdvih je tedy veličina, kterou je třeba administrativně předepsat, abychom mohli každému vysílači na frekvenční modulaci (FM) přidělit konstantní kmitočtový interval (kanál). Například pro rozhlasové vysílání na FM je předepsaná maximální frekvenční odchylka ± 75kHz, tedy frekvenční zdvih 150 kHz, pro vysílání zvukového doprovodu k televiznímu vysílání je předepsaná maximální frekvenční odchylka ± 25kHz. U občanských radiostanic, které pracují rovněž s frekvenční modulací, je tak velká frekvenční odchylka zbytečná (pracujeme pouze se signálem řeči, který lze bez újmy na srozumitelnosti frekvenčně omezit shora kmitočtem 3kHz) a je tedy stanovena na ± 5kHz (tzv. úzkopásmová FM). Je třeba si uvědomit, že u frekvenční modulace se převádí okamžitá amplituda modulačního napětí vm(t) na okamžitý kmitočet nosné vlny wi. Proto hlasitější průběh zvukového signálu (a tedy signálu s větší amplitudou) vyvolá větší frekvenční odchylku okamžitého kmitočtu nosné od její původní hodnoty wN, než signál tišší. Konstantu k2 je proto třeba volit tak, aby ani při největší hodnotě modulačního napětí ± vMax frekvenční odchylka nepřesáhla předepsanou hodnotu.

Hovoříme-li u frekvenční modulace o ”hloubce modulace” v procentech, nebo přesněji o procentech modulace, míníme tím poměr skutečné frekvenční odchylky u posuzovaného vysílače ku maximální předepsané frekvenční odchylce (v procentech, tedy krát 100).

Jednou ze základních charakteristik způsobu modulace je šířka pásma, kterou zabírá modulovaný signál, tedy amplitudy komponent Fourierova rozvoje modulovaného signálu. Stanovme si je pro případ, kdy nosnou vlnu o kmitočtu wN modulujeme frekvenčně jediným harmonickým signálem o frekvenci wM. Znamená to, že naše modulační napětí vm(t) má tvar

vm(t)=VM.cos(wM.t).

DosazenĂ­m do vztahu pro wi dostĂĄvĂĄme

wi=dF (t)/dt=wNt+k2VM.cos(wMt).

Vypočítáme-li z toho F (t) a položíme-li integrační konstantu rovnou nule (integrační konstanta znamená konstantní posun fáze nosné vlny a nemá proto vliv na její frekvenční spektrum), dostaneme

F (t)=wNt+(k2VM/wM)sin(wMt)

a tedy průběh proudu nosné vlny potom bude

i(t) = i0cos(F (t)) =
 = i0cos(wNt+(k2VM/wM)sin(wMt)).

Veličině k2VM/wM se říká index frekvenční modulace a označuje se mf. S použitím pojmu indexu frekvenční modulace bude tedy vztah pro proud nosné vlny vypadat takto:

i(t)=i0cos(wNt+mf.sin(wMt)).

V argumentu cosinu je součet dvou členů a můžeme proto použít vzorce

cos(x+y)=cos(x).cos(y)-sin(x).sin(y).

Dostaneme pro i(t):

i(t)=i0[cos(wNt)cos(mfsin(wMt))-sin(wNt)sin(mfsin(wMt))].

Abychom mohli pokročit dále, musíme si uvést trigonometrické identity, pomocí nichž lze vyjádřit cos(mfsin(wMt)) a sin(mfsin(wMt)). Jsou to tyto identity:

cos(mfsin(wMt))=J0(mf)+2J2(mf)cos(2wMt)+2J4(mf)cos(4wMt)+...

sin(mfsin(wMt))=2J1(mf)sin(wMt)+2J3(mf)sin(3wMt)+2J5(mf)sin(5wMt)+...

Zde jsme symboly J0(mf), J1(mf), J2(mf),...,Jk(mf),... označili Besselovy funkce prvního druhu a k-tého řádu. Definice těchto funkcí není pro nás podstatná, jen je důležité si uvědomit, že veličiny J0(mf), J1(mf), J2(mf),... reprezentují číselné hodnoty v intervalu cca <-0.4,+1>. Jediná funkce J0(mf) je pro hodnotu mf=0 rovna jedné, pro všechna ostatní k tyto Besselovy funkce mají pro mf=0 hodnotu 0. Je-li tedy amplituda našeho modulačního signálu VM rovna nule, je roven nule i index frekvenční modulace a průběh nosné vlny je harmonický s frekvencí wN. Dosadíme-li tyto identity do vztahu

i(t)=i0[cos(wNt)cos(mfsin(wMt))-sin(wNt)sin(mfsin(wMt))],

a vyjádříme-li součin harmonických funkcí

cos(x)cos(y) jako (1/2)[cos(x+y) +cos(x-y)]

a podobně pro součin sinů, dostaneme následující výraz:

i(t) = i0{J0(mf)cos(wNt) +

+ J1(mf)[cos((wN+wM)t)-cos((wN-wM)t)] +

+ J2(mf)[cos((wN+2wM)t)+cos((wN-2wM)t)] +

+ J3(mf)[cos((wN+3wM)t)-cos((wN-3wM)t)] +

+ J4(mf)[cos((wN+4wM)t)+cos((wN-4wM)t)] +...}.

Zatímco jsme tedy v případě amplitudově modulovaného signálu měli ve spektru jen kmitočet nosné a dva postranní kmitočty wN-wM a wN+wM, máme v případě kmitočtové modulace harmonickým signálem o kmitočtu wM ve spektru kmitočtově modulované nosné vlny kmitočet nosné a nekonečně mnoho postranních kmitočtů, wN-wM, wN-2wM, wN-3wM, wN-4wM,... a wN+wM, wN+2wM, wN+3wM, wN+4wM,... Teoreticky je proto šířka pásma frekvenčně modulovaného signálu nekonečně veliká. V praxi však se ukazuje, že když je index frekvenční modulace malý, mf<1, je významný jen člen s J0 a J1, tedy člen obsahující kmitočet nosné a první pár postranních kmitočtů; ostatní členy s Jk pro k=2,3,4,... je možno zanedbat. Pro mf>1 je možné ukázat, že signifikantní budou jen členy do indexu k=[mf]+1 (hranaté závorky označují, jak je obvyklé, celou část čísla), členy s vyššími indexy bude opět možné zanedbat. Protože uvedený vzorec se dá aplikovat i na případ mf < 1 (pro mf < 1 je [mf]=0), můžeme obecně napsat, že šířka pásma B potřebná pro přenos informace s maximálním kmitočtem fM,max frekvenční modulací s indexem frekvenční modulace mf je rovna B=2([mf]+1)fM,max. Vzhledem k tomu, že při modulaci obecně měníme jak amplitudu modulačního signálu VM, tak i jeho kmitočet wM, měníme tím index frekvenční modulace a tím i amplitudu jednotlivých frekvenčních složek Fourierova rozvoje signálu nosné vlny. Při frekvenční modulaci se tedy obecně mění i amplituda nosné vlny. Při příjmu FM signálu však využíváme jen faktu, že přenášená informace je obsažena ve změnách okamžitého kmitočtu nosné vlny.

Právě provedenou frekvenční analýzou frekvenčně modulované nosné vlny jsme zjistili, že šířka pásma potřebná pro přenos informace při FM je vždy stejná nebo větší, než šířka pásma potřebná pro přenos informace při AM. Proč se tedy vůbec frekvenční modulace používá? Odpověď zní: pomocí FM je možné při stejném výkonu vysílače získat v přijímači lepší odstup signálu od šumu než pomocí AM.

K vysvětlení tohoto tvrzení je třeba vysvětlit pojem šumu, neboli rušivého signálu. Každý zdroj signálu, např. zesilovač zvukového signálu z mikrofonu, si můžeme představit jako dva seriově spojené generátory napětí (a seriově k nim zapojený vnitřní odpor zdroje). Jeden generátor generuje užitečný signál, druhý neužitečný signál, kterému říkáme šum. Jak se do užitečného signálu šum dostane? Jsou v principu dvě cesty a podle toho rozdělujeme šum na vnější a vnitřní. Vnější šum je ten, který se dostane do signálu z vnějších zdrojů rušení - například indukcí z blízkého rozvodu elektrické sítě, vlivem pole blízkého vysílače, z jiskření kolektorových motorů nebo od zapalování spalovacích motorů apod. Všechny tyto zdroje rušivých signálů se skládají a výsledkem je rušivý signál, šum, kterému říkáme vnější proto, že jej můžeme v principu odstranit tím, že odstraníme vnější zdroje rušení (nebo se přestěhujeme daleko od nich). Kromě toho existují však zdroje šumu, které jsou pro vodiče a polovodiče inherentní a které proto odstranit nelze. Jsou způsobeny tepelným pohybem nosičů náboje v kovu nebo v polovodiči. Význačnými druhy vnitřního šumu je tzv. tepelný, nebo bílý šum, charakteristický pro kovy, jehož frekvenční charakteristika sahá s konstantní amplitudou od nuly do nekonečna a tzv. 1/f šum, charakteristický pro polovodiče, který byl pojmenován podle tvaru své frekvenční charakteristiky. Dáme-li do poměru výkon signálu a sumární výkon šumů, které jsou v signálu obsaženy, dostaneme bezrozměrné číslo, tzv. poměr signál-šum (udává-li se v dB říkáme mu odstup signálu od šumu).

V případě porovnávání druhů modulace z hlediska odstupu signálu od šumu je zřejmé, že zde půjde o šumy vnější, tedy šumy, které se do signálu dostanou při přenosu od vysílače k přijímači. Představme si nejprve systém AM s rušivým signálem. Abychom zvýšili poměr signál-šum, tedy výkon detekovaného signálu, máme možnost buď zvýšit výkon vysílače, nebo hloubku modulace. Vzhledem k tomu, že hloubka modulace a je číslo mezi 0 a 1, nemůžeme zvýšit hloubku modulace na víc než 100% (v případě přenosu s jedním postranním pásmem na víc než 50%) a tak jedinou možností je zvýšení výkonu vysílače, který je ale též limitován. V systémech FM je možné zvýšení indexu kmitočtové modulace mf a tím zvýšení výkonu detekovaného signálu. Navíc velká většina rušivých signálů se projeví na přenášené modulované nosné jako změna její amplitudy, která v systémech FM není vůbec jako rušivý signál detekována. Je ovšem zřejmé, že je-li kmitočtové pásmo přenosu FM stejně široké jako AM, nedosáhneme prakticky žádné výhody když použijeme frekvenční modulaci. Z tohoto důvodu se pro přenos televizního obrazového signálu v pozemských podmínkách používá amplitudová modulace a z téhož důvodu se frekvenční modulace využívá v rozhlasovém přenosu jen na velmi krátkých vlnách, tj. v pásmu okolo 100 MHz (kmitočet nosné).

6.2.1 Metody frekvenční modulace

V tomto odstavci si popíšeme jen nejjednodušší principy, jak získat kmitočtově modulovaný signál. Prvním z těchto principů je využití kapacitní diody, varikapu, v rezonančním obvodu generátoru nosného kmitočtu. Generátory s rezonančním obvodem LC, tzv. LC generátory, obsahují zpravidla jeden rezonanční obvod LC, který určuje kmitočet generátoru (generátor je vlastně speciální zesilovač s tzv. kladnou zpětnou vazbou, který se stará o to, aby kmity na oscilačním rezonančním obvodu měly stále stejnou amplitudu; nahrazuje tedy vhodným způsobem ze zdroje stejnosměrného napětí ztráty v oscilačním rezonančním obvodu, způsobené ohmickým odporem cívky a svodem kondenzátoru). Kmitočet generátoru f0 je pak určen Thomsonovým vztahem

.

Použijeme-li v rezonančním obvodu namísto kondenzátoru s pevnou hodnotou kapacity varikap, můžeme pomocí vnějšího napětí měnit kapacitu varikapu a tím i frekvenci, kterou generátor generuje. Závislost frekvence generátoru na tomto vnějším (modulačním) napětí sice není lineární, ale pokud jsou změny frekvence takto vyvolané malé ve srovnání s rezonančním kmitočtem oscilačního obvodu (to je většinou splněno, neboť kmitočet nosné je v řádu desítek MHz a maximální frekvenční zdvih je 100 kHz), můžeme závislost kmitočtu rezonančního obvodu na modulačním napětí aproximovat s dostatečnou přesností lineární závislostí.

Další možností, jak provést frekvenční modulaci, je využít generátoru, který je přímo konstruován tak, aby se mu generovaná frekvence dala měnit pomocí napětí přivedeného zvnějšku. Takovým generátorům říkáme VCO, napětím řízené generátory (voltage controlled oscillator). Frekvence (nemodulovaná) takových generátorů nemusí přímo ležet v oblasti, kde je třeba (tedy např. pro rozhlasové vysílání FM v řádu desítek MHz), důležité je, aby frekvence generátoru byla vyšší, než je požadovaná frekvenční odchylka a aby závislost kmitočtu generátoru na vnějším napětí byla lineární i pro relativně velké změny kmitočtu vzhledem k frekvenci generátoru bez modulace. Takto modulovaný kmitočet pak můžeme ”posunout” do frekvenčního pásma, které požadujeme pomocí tzv. heterodynní techniky. Při této technice násobíme signál z VCO se signálem z generátoru konstantního kmitočtu, čímž dostáváme součtový a rozdílový kmitočet, z čehož si v tomto případě vybíráme součtový. Předpokládejme, že kmitočet VCO je wVCO a je modulován s kmitočtovou odchylkou D w, tj. kmitočet VCO se pohybuje při modulaci v rozmezí wVCO ± Dw. Násobíme-li tento signál se signálem o kmitočtu wvf, dostaneme kmitočty

wvf - (wVCO ¹ Dw) a wvf + (wVCO ¹ Dw),

metoda opět vychází z trigonometrické identity

cos(x).cos(y)=(1/2)[cos(x+y)+cos(x-y)].

Kmitočet v rozmezí wvf - (wVCO ± Dw) odstraníme filtrem. Když volíme wvf + wVCO=wN, dostáváme pak kmitočtově modulovanou nosnou o základním kmitočtu wN, jejíž kmitočet se mění v rozmezí wN ± Dw.

6.2.2 Metody demodulace kmitočtově modulovaných signálů

Existují dvě principiálně odlišné metody demodulace kmitočtově modulovaného signálu: tzv. sklonové detektory (nazývané také diskriminátory, anglicky slope detectors), které využívají sklonu boku rezonanční křivky oscilačního obvodu k převodu frekvenční modulace na amplitudovou a tzv. fázový závěs. Princip sklonových detektorů ozřejmuje obrázek 6.4.

obr. 6.4.

K tomu, abychom ze změny kmitočtu modulovaného signálu usoudili na modulační signál potřebujeme obvod, který bude ”citlivý” na změny kmitočtu. Takovým obvodem je právě rezonanční obvod LC s dostatečnou kvalitou. Jak jsme si vykládali při vysvětlování funkce Q-metru, je napětí na kapacitě oscilačního LC obvodu maximální v případě rezonance. Když nyní naladíme oscilační obvod tak, aby frekvence nemodulované nosné fN nebyla jeho rezonanční frekvencí, ale ležela ”na boku” jeho rezonanční křivky, např. na vysokofrekvenční straně, jak je ukázáno na obrázku 6.4., pak při snížení frekvence nosné z hodnoty fN na hodnotu fN-D f, vzroste amplituda napětí nakmitaného na rezonančním obvodu a při zvýšení kmitočtu z hodnoty fN na hodnotu fN+D f tato amplituda klesne. Převedli jsme tedy kmitočtovou modulaci na modulaci amplitudovou, kterou již můžeme detekovat způsobem běžným pro detekci amplitudově modulovaného signálu, např. diodovým detektorem.

Jednoduchý rezonanční obvod, jaký je ukázán na obrázku 6.4. není v praxi užíván z důvodů nelinearity, tj. nelineární závislosti výstupní amplitudy na kmitočtu. Kombinace dvou rezonančních obvodů, jednoho naladěného ”pod” nosný kmitočet a jednoho naladěného ”nad” něj, které jsou napájeny napětím kmitočtově modulované nosné vlny v navzájem opačné fázi kompenzuje nelinearitu ”paty” rezonanční křivky, takže závislost výstupní amplitudy na frekvenci je v relativně širokém rozsahu lineární, viz obrázek 6.5.

obr. 6.5.

Takovému diskriminátoru říkáme fázový diskriminátor. Je zřejmé, že takto jednoduše konstruované diskriminátory budou citlivé i na amplitudu kmitočtově modulované nosné vlny a proto se před ně zařazuje tzv. omezovač amplitudy, tj. zesilovač, který ”uřeže” špičky průběhu modulované nosné na konstantní hodnotu. Existuje i diskriminátor, který je relativně necitlivý vůči změnám amplitudy kmitočtově modulované nosné vlny, takže omezovač nevyžaduje; říká se mu poměrový diskriminátor, nebo poměrový detektor. Rozbor fázového nebo poměrového diskriminátoru přesahuje již rozsah těchto skript, můžeme si ale pamatovat, že poměrový detektor byl pro svou jednoduchost nejčastěji používaným detektorem pro frekvenčně modulovaný signál jak v rozhlasových přijímačích, tak v televizorech pro detekci signálu zvukového doprovodu.

Druhou možností pro detekci kmitočtově modulovaného signálu je tzv. fázový závěs. Výhoda fázového závěsu tkví především v tom, že ke své funkci nepotřebuje indukčnosti a hodí se tedy velmi dobře pro obvody, které se dají vyrábět v integrované podobě. Prakticky jen několik rezistorů nebo kondenzátorů připojených externě k integrovanému obvodu je třeba ke konstrukci detektoru kmitočtově modulovaného signálu. Další předností je velmi dobrá linearita.

Fázový závěs byl vyvinut pro potřeby synchronizace dvou kmitočtů. Jeho základní princip tkví v tom, že mají-li dva harmonické signály konstantní rozdíl fáze vzhledem k času, musí být jejich kmitočty naprosto přesně shodné. Vysvětlení tohoto faktu si můžeme provést jednak logickou úvahou, jednak analogií. Představme si nejprve dva sinusové signály startující v čase t=0 z hodnoty y=0. Mají-li oba signály přesně stejný kmitočet (amplitudou se mohou lišit), ”sejdou” se pro t=T (T je jejich perioda) opět na ose úseček a tak dále po proběhnutí každé periody. Je-li perioda jednoho z těchto dvou signálů (řekněme signálu č.1) o něco málo delší (tj. má nižší kmitočet), protne tento signál osu úseček po jedné periodě v době o T2-T1 delší než signál č. 2, bude tedy fázově zpožděn vůči signálu č. 2. Po proběhnutí dvou period bude toto časové zpoždění dvakrát větší, tedy 2(T2-T1), po proběhnutí n period n-krát větší. Jinými slovy dva sinály, které mají fázový rozdíl nezávislý na čase, musí mít naprosto stejný kmitočet. Vysvětleme si tento princip ještě jednou v analogii. Představme si dvě stejná auta jedoucí za sebou po rovné silnici na stejný převodový stupeň. Frekvenci nám představují otáčky motoru za 1 sekundu. Budou-li otáčky motoru vozu jedoucího vpředu vyšší, než vozu jedoucího vzadu, bude se vzdálenost mezi nimi, kterou si můžeme přirovnat k fázovému posuvu jednoho motoru vůči druhému (pouze v tomto případě je fázový posun delší než jedna perioda, tj. kdybychom myšleně zastavili vůz vpředu, motor vozu jedoucího vzadu by se musel několikrát otočit, než by (myšleně!) splynul druhý vůz s prvním), zvětšovat, v opačném případě zmenšovat. Konstantní vzdálenosti mezi vozy (a tedy konstantního fázového rozdílu mezi motory) je možné dosáhnout jen tehdy, budou-li otáčky obou motorů a tedy jejich frekvence naprosto shodné.

Blokové schema fázového závěsu je velmi jednoduché. Skládá se z generátoru, jehož kmitočet je řízen napětím (VCO jak jsme již měli výše) a z fázového detektoru, jehož výstupem je napětí přivedené na vstup VCO pro řízení frekvence. Fázový detektor určuje v nejjednodušším případě rozdíl fáze mezi vstupním kmitočtem, s jehož frekvencí chceme synchronizovat kmitočet VCO, a výstupním signálem z VCO. Toto základní blokové schema je uvedeno na obrázku 6.6.

obr. 6.6.

V naší ”automobilové analogii” by funkci fázového detektoru zastávalo bystré oko řidiče vzadu jedoucího vozidla, výstupem tohoto fázového detektoru by byl úhel sešlápnutí plynového pedálu (musíme předpokládat, že otáčky motoru jsou úměrné tomuto úhlu) a vstupním kmitočtem otáčky motoru vozu jedoucího vpředu. Nejjednodušší případ, kdy vozidlo vpředu jede konstantní rychlostí, tedy vstupní kmitočet je konstantní, jsme si již vysvětlili, tedy bude-li vozidlo vzadu zachovávat konstantní rozdíl fáze vůči vozidlu jedoucímu vpředu, budou otáčky jeho motoru mít stejný kmitočet jako otáčky motoru vozu jedoucího vpředu. Představme si nyní, že otáčky motoru vozu jedoucího vpředu jsou ”kmitočtově modulované”, tj. vůz vpředu pro jednoduchost periodicky mění svoji rychlost. Důvodem k tomu (tedy modulačním signálem) je periodická změna úhlu stlačení plynového pedálu vozu jedoucího vpředu v závislosti na čase. Bude-li řidič vozu jedoucího vzadu dostatečně rychlý (tj. bude-li náš fázový detektor schopen zareagovat na změnu fázového rozdílu), bude periodicky ubírat a přidávat plyn tak, aby fázový rozdíl (tedy vzdálenost) mezi vozy zůstával(a) konstantní. V důsledku toho budou otáčky motoru vozu jedoucího vzadu vždy v synchronismu s otáčkami motoru vozu vpředu. Jako ”vedlejší efekt” jsme ale získali signál úhlu stlačení pedálu druhého vozu v závislosti na čase, tedy signál, kterým byla původní nosná frekvence kmitočtově modulována; zkonstruovali jsme demodulátor kmitočtově modulovaného signálu. Obdobným postupem demoduluje kmitočtově modulovaný signál skutečný fázový závěs; výstupem demodulovaného signálu je řídicí napětí VCO (to je analogické úhlu stlačení pedálu).

Nebudeme se zde zabývat konkrétním zapojením VCO nebo fázového detektoru fázového závěsu. Stačí si pamatovat princip funkce. K fázovému závěsu se ještě vrátíme při probírání rozhlasového přijímače.


Předchozí kapitola Předchozí podkapitola Obsah kapitoly Příklady Průvodce Následující podkapitola Následující kapitola