... vše o fyzikálním praktiku najdete právě na těchto stránkách
UK • MFF • KVOF
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze | ||
zadani:u_227 [15.09.2023 22:01] Gabriel Petr RNDr. Ph.D. vytvořeno |
zadani:u_227 [13.10.2024 09:12] (aktuální) Gabriel Petr RNDr. Ph.D. [Pokyny k měření] |
||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
====== (27) Měření dielektrických vlastností materiálů ====== | ====== (27) Měření dielektrických vlastností materiálů ====== | ||
{{:zadani:texty:txt_227.pdf|Studijní text}} | {{:zadani:texty:txt_227.pdf|Studijní text}} | ||
+ | ===== Pracovní úkol ===== | ||
+ | |||
+ | - Změřte metodou přímou kapacitu deskového kondenzátoru pro jednu vzdálenost desek kondenzátoru. K měření použijte generátor funkcí a osciloskop. | ||
+ | - Pomocí LCR metru změřte závislost kapacity deskového kondenzátoru na vzdálenosti desek. Z naměřených hodnot určete permitivitu vakua. | ||
+ | - Naměřená data zpracujte graficky přímo v praktiku. | ||
+ | - Porovnejte hodnoty kapacity naměřené v bodech 1 a 2. Diskutujte rozdíly. | ||
+ | - Pomocí LCR metru a deskového kondenzátoru změřte relativní permitivitu přiložených vzorků a srovnejte s tabulkovými hodnotami. | ||
+ | |||
+ | ** Základní vztahy a klíčová slova: ** | ||
+ | |||
+ | elektrostatické pole, permitivita vakua, relativní permitivita, dielektrikum | ||
+ | |||
+ | ===== Pokyny k měření ===== | ||
+ | |||
+ | * Ad.1 Obvod je v praktiku zapojen a připraven k měření, není třeba nic sestavovat. | ||
+ | |||
+ | * Ad.1 Nastavení generátoru funkcí: napětí 10~V ; frekvence 100~kHz ; průběh sinusový; vzdálenost desek kondenzátoru d~=~2~mm | ||
+ | |||
+ | * Ad.2 Průměr desek deskového kondenzátoru je D~=~26.0~±~0.1~cm. | ||
+ | |||
+ | * Ad.5 Seznam vzorků | ||
+ | - vzorek 1 - Sklo | ||
+ | - vzorek 2 - Plexisklo | ||
+ | - vzorek 3 - Polyetylen | ||
+ | - vzorek 4 - Polypropylen | ||
+ | - vzorek 5 - PVC | ||
+ | |||
+ | **{{:zadani:foto:foto_227.pdf|Fotodokumentace k úloze}}** | ||
+ | |||
+ | |||