====== (35) Fluorescenční mikroskop ====== {{:zadani:texty:txt_335.pdf|Studijní text}} ===== Pracovní úkol ===== - Osvojte si ovládání fluorescenčního mikroskopu pozorováním názorného vzorku. - Srovnejte okem zobrazení v transmisi a v emisi, diskutujte rozdíly. - Nastavte parametry snímání kamerou, aby barvy a intenzity odpovídaly pozorování okem v okuláru. Uložte snímek vzorku. Popište do protokolu. - S použitím sub-difrakčně malých fluorescenčních kuliček změřte bodovou rozptylovou funkci mikroskopu. - Připravte vzorek A, nalezněte kuličky, zobrazte v emisi a transmisi. Diskutujte výhodu fluorescenčního pozorování na tmavém pozadí. - Proměřte 3D prostorovou závislost bodové rozptylové funkce (PSF) určené z emise jednotlivých kuliček. Změřte 11 xy řezů pro vzdálenosti od ohniska (z v oblasti cca -10 μm až +10 μm). - Měřením vzdálenosti v měřícím programu zkalibrujte obraz (vzdálenost na pixel). - Přímo v praktiku analyzujte pomocí programu ImageJ PSF ve třech rovinách z (z<0, z=0, z>0), vykreslete. - Určete rozlišení Rayleighovým kritériem. Srovnejte s teoretickou hodnotou pro známou emisní délku barviva Nile Red 660 nm a numerickou aperturu použitého objektivu. - Použijte mikroskop k měření nanometrových vzdáleností metodou FRET. - Připravte vzorky kuliček B1, B2 dle pokynů. - Uložte obraz fluorescence obou vzorků s dostatečným počtem kuliček dle pokynů. - Určete rozdělení barvy emise kuliček vzorků B1 a B2. Zpracujte formou histogramu pro relativní intenzitu v zeleném a červeném RGB kanálu emise. Zpracujte výsledky graficky. - Diskutujte výsledná rozdělení. Odpovídá histogram očekávanému počtu vzdáleností barviv Cy3 a Cy5 v měřených vzorcích? Jste schopni rozlišit vzdálenost 4 a 20 bázových párů DNA? Je možné z měření určit účinnost přenosu excitace (za předpokladu E=1 pro 4 bázové páry a E=0 pro vzorek B1), nebo je třeba znát další parametry detekce? - Srovnáním šíře histogramů s křivkou citlivosti na vzdálenost barviv (Obr. 5 studijního textu) odhadněte rozlišení a rozsah měřitelných vzdáleností touto metodou. **O úlohu se student může zajímat až po absolvování nejméně poloviny běžných úloh.** Pro stanovení termínu měření a zápis na úlohu je třeba včasná **předchozí domluva s vedoucí praktika**. **Základní vztahy a~klíčová slova:** Fluorescence, rozlišení fluorescenční mikroskopie, difrakční limit, bodová zobrazovací funkce **{{:zadani:pokyny:mereni_335.pdf|Pokyny k měření}}**