FOTOGRAFICKÁ TECHNIKA
Proces fotografování byl od vzniku fotografie spjat převážně s optikou
a chemií. Teprve rozvoj elektroniky byl schopen ji dát nový rozměr. Nejde
jen o automatizaci ovládání pro dosažení komfortu při obsluze, ale také
o zvýšení přesnosti nastavení expozičních parametrů a automatického ostření.
Největším průlomem je však začlenění fotografie k digitálním technologiím,
tedy digitalizace obrazu již v samotném přístroji a jeho přenos pomocí
počítačových sítí, prohlédnutí na TV obrazovce či na LCD barevném displeji
nebo vytisknutí na domácí barevné tiskárně. Je také možné si nechat zpracovat
data z digitálního fotopřístroje na běžnou fotografii ve fotolabech.
Během vývoje se vykrystalizovaly dva směry uspořádání komerčního fotografického
přístroje:
1. Kompaktní přístroj pro rodinnou fotografii vybavený zejména automatickými
funkcemi. Obsluha pouze zakládá film, vybírá si objekt a mačká spoušť.
Přesto i úplný laik získá za běžných situací použitelné snímky ve formátu
maximálně 13 x 18 cm. Spektrum těchto přístrojů se liší výbavou od objektivu
fix-fokus (při clonovém čísle kolem hodnoty 5,6 je zajištěna přijatelná
ostrost malých formátů fotografií od asi 1 metru až do nekonečna) až po
miniaturní zoomy s horší světelností. Dražší modely pak mají i přesnější
automatiku včetně bleskové.
Vzhledem k tomu, že digitální přístroje umožňují sledování záběru na
LCD displeji, takže při náročnější práci odpadá potřeba jednooké zrcadlovky,
spadají sem i digitální přístroje s velmi bohatou výbavou funkcí (velký
rozsah časů závěrky, možnost ručního nastavení a korekcí expozice, vedle
automatického ostření s více paprsky i ruční ostření, atd.). Nicméně v
této kategorii není zpravidla možnost výměny objektivu, takže pro skutečně
profesionální práci se tyto přístroje nehodí.
2. Jednooké zrcadlovky pro velmi široké spektrum použití od rodinné
fotografie až po profesionální práci. Hlavní předností je možnost použití
výměnných objektivů (zoom je šikovná věc, ale jeho ostrost a kontrast je
přeci jenom horší než u objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností), měření
expozice, ostření a výběr motivu tímtéž objektivem jakým pak bude fotografováno.
Technická komplikace ve formě sklopného zrcadla, jehož pomocí odchylujeme
světlo z objektivu před expozicí do hledáčku, je daní za nepřekonatelnou
přesnost při ovládání tohoto přístroje. Pro řešení i těch nejkomplikovanějších
světelných situací jsou vybaveny vedle automatických funkcí možností ručního
nastavení expozičních parametrů a ručního zaostření.
V úloze se setkáte s představiteli obou druhů: klasický automatický
kompakt MINOLTA Freedom Dual a digitální kompakt Olympus Camedia 820L a
jednooké zrcadlovky - automatická Praktica B 100 určená pro fotografování
a druhý kus pro prohlížení a manipulaci.
Zatímco digitální jednooké zrcadlovky se příliš neliší od svých analogových
kolegyň, v oblasti kompaktních přístrojů došlo k nebývalému rozmachu forem:
1. přístroj má pouze optický hledáček, jen u nejlevnějších přístrojů
(často kombinace s webovou kamerou, protože rozlišení je podobné jako u
videa, tj. max. 768x574), vnitřní paměť, kterou již nelze rozšířit
2. optický hledáček kombinovaný s LCD displejem, většinou již výměnné
paměťové karty
3. miniaturní LCD hledáček s LCD displejem (již jen jedna optická soustava)
Automatické systémy řízení expozice využívané v současných přístrojích
jsou ve škále od velmi jednoduchých (pevně nastavená dvojice clona - čas
pro určitou úroveň osvětlení) až po velmi komplikované vyhodnocování jednotlivých
segmentů obrazu a jejich poměrový přínos pro celkové nastavení expozice.
Historicky existují čtyři automatické systémy nastavení expozičních
parametrů:
1. Electric Eye (zkratka EE)
Zde fotograf nastaví dobu expozice a automat nastaví mechanicky v objektivu
podle světelných podmínek (a samozřejmě i citlivosti filmu) hodnotu clony.
Vyhledem k menší přesnosti nastavení clony (asi 1/3 clonového čísla, je
dána mechanicky) má tato automatika i menší rozsah a přesnost nastavených
hodnot. Navíc vyžadovala speciální objektivy s ovládáním clony. u filmových
kamer však byla jedinou možností, protože nebylo možno měnit dobu expozice
- ta byla dána frekvencí políček filmu.
2. Electronic Shutter (zkratka ES)
Tato automatika znamenala průlom elektroniky do fotografických přístrojů
(Pentax, 1973). Základem je elektronicky řízená závěrka s možností nastavení
doby expozice ve velkém rozsahu (30 s až 1/12000 s) a s velkou přesností.
Fotograf si zvolil clonu objektivu a automatika mu přiřadila expozici v
daném rozsahu.
3. Programová automatika
Je v podstatě spojením obou systémů, aby fotograf se mohl starat jen
o výběr snímku. Program určuje jak se bude průběžně měnit nastavení clony
a času při změnách jasu scény. Protože u vážné tvorby je nutno brát v úvahu
některé priority nastavení (např. u sportovní fotografie je důležitý kratší
čas, u portrétu vyšší clonové číslo), jsou programy u dražších přístrojů
dále děleny podle těchto priorit.
4. Blesková automatika
Řídí průběh expozice při osvětlení vestavěným nebo programově kompatibilním
bleskem. V podstatě se jedná o kombinovanou automatiku, kde je nastavována
clona objektivu (i podle citlivosti filmu ) a doba expozice se řídí nikoliv
závěrkou, ale dobou záblesku. Závěrka je automaticky nastavována na synchronizační
čas X - nastaven čas, aby v době záblesku štěrbinová závěrka zcela odkrývala
obrazové pole filmu (bývá cca 1/60 s až 1/125 s podle rychosti závěrky).
Automatické systémy ostření jsou v podstatě dvou typů:
1. Zaostřování pomocí vyhodnocení odrazu vyslaného infračerveného signálu
od předmětu, na který zaostřujeme. Výhodou je jednoduchost systému a spolehlivá
funkce i při nižší úrovni osvětlení, nevýhodou je vliv zaostřovacího bodu
(je zpravidla ve středu obrazu) na kompozici snímku. Zaostření může ovlivnit
i náhodné mihnutí větve, jiné osoby apod.
2. Zaostřování založené na poznatku, že ostrý obraz má nejvyšší kontrast.
Proto systém vyhodnocuje kontrast obrazu v hledáčku (u složitějších systémů
odděleně kontrast v jeho segmentech) a ostří tak dlouho, až je dosaženo
nejvyššího kontrastu. Tento systém se vyznačuje při ostření určitým postřehnutelným
„laborováním“ kolem ostrého obrazu. Nevýhodou je závislost na úrovni osvětlení
scény, a také na ohniskové vzdálenosti použitého objektivu, protože se
projeví vliv hloubkové ostrosti - u širokoúhlého objektivu se zaostřená
vzdálenost a skutečná vzdálenost mohou podstatně lišit, i když výsledek
bude dobrý. U zoomů však mohou vznikat problémy při změně ohniskové vzdálenosti,
kdy automatika musí tuto chybu dohánět.
Doporučená literatura:
1. Tausk, P. a kol.: Praktická fotografie - oborová encyklopedie
SNTL Praha 1973
2. Tomášek, Z.: Fotografické přístroje
Merkur Praha 1975, 1985
3. Knapp, M.: v mžiku (digitální kamery)
časopis CHIP 12/95, str. 94 - 95
4. Josefus, P., Málek, M.: Svět digitálně
časopis CHIP 7/96, str. 90 - 92
5. Digitální fotografie - CHIP Special
účelová publikace nakl. Vogel Publishing s.r.o.
6. Testy digitálních přístrojů v časopise CHIP
Upozornění:
Vyvarujte se osahávání skla objektivu, nečistěte objektiv rukou ani částmi
oděvu! Čistění je nutno provádět čistým klůckem vaty s trochou éteru nebo
přinejhorším lékařského lihu.
Úkoly:
1. Vypracujte domácí písemnou přípravu - odpovědi na otázky:
a) co je to clonové číslo a proč má stupnice clonových čísel stupňování
např. ....,1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, ....?
b) proč má stupnice expozičních časů u fotografických přístrojů stupňování
např. ...., 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000,
.....? Jaká je souvislost mezi touto stupnicí a stupnicí clonových čísel?
c) co je to směrné číslo bleskového přístroje a o čem nás informuje?
2. Seznamte se se základními ovládacími prvky fotografických přístrojů.
Po odejmutí objektivu u jednookých zrcadlovek si vyzkoušejte funkci sklopného
zrcadla. Vyzkoušejte funkci automatického zaostřování a změny ohniskové
vzdálenosti u kompaktního přístroje Minolta. Vyzkoušejte funkce ostření
u digitálního přístroje pohledem na barevný displej (pozor, je nutno mít
přístroj připojen do sítě přes adaptér - jinak je životnost baterií v přístroji
omezena na několik minut!!!).
3. Pořiďte pomocí přístroje s filmem (je na stativu) sérii snímků (film
bude vyvolán po expozici snímků všech skupin a budete z něj moci udělat
snímky v temné komoře):
a) autoportrét s využitím samospouště a pomocí blesku
Při fotografování s pomocí přídavného blesku neplatí údaje expozimetru,
protože čas expozice určuje blesk dobou svého záblesku. Proto musíme nastavit
čas X - synchronizační čas elektronického blesku, který zajistí, aby v
okamžiku záblesku bylo celé filmové okénko otevřené (štěrbina závěrky bude
širší než rozměr filmového okénka). Clona objektivu se nastavuje podle
citlivosti filmu, případně i podle vzdálenosti fotografovaného objektu
- tabulka je uvedena na bleskovém přístroji. U vestavěných blesků (jsou
řízeny fotočidlem) je nastavení provedeno zcela automaticky.
b) snímek miniaturního detailu (odplášťovaný integrovaný obvod v krabičce)
pomocí sady mezikroužků - velmi obtížné zaostření díky velmi malé hloubkové
ostrosti objektivu s mezikroužky. Ze stejného důvodu je nutno fotografovat
ze stativu při dobrém osvětlení (při expozici bude objektiv více zacloněn,
a tím se zvětší rozsah hloubkové ostrosti).
4. Digitálním fotoaparátem pořiďte snímky s využitím blesku i bez,
případně snímky s využitím funkce makro (u Olympusu 20 až 70 cm). Počet
volných snímků vidíte na displeji přístroje podle rozlišení (Normal - max.
120, HQ - max. 40 při paměťovém čipu 8 MB).
5. Přeneste vybrané snímky do počítače prostřednictvím adaptéru do
diskové mechaniky. Vznikne tak vlastně disketa s kapacitou paměťové karty
a se snímky pracujeme jako s ostatními soubory v PC.
6. Pomocí programu Corel Photo-Paint nebo Adobe Photoshop snímky upravte
jak do velikosti (ořez), tak do barevného podání. Jeden snímek si vytiskněte
na barevní inkoustové tiskárně. Snímky z přístroje po ukončení práce vymažte
- v PC je to pohodlnější.